Popüler Yayınlar
16 Haziran 2012 Cumartesi
ŞİMDİ ERP3 ZAMANI
ERP2 Devri Kapanıyor, Şimdi ERP3 İle Kurumsal Sınırları Genişletme Zamanı
Kurumsal yazılım pazarında hızlı bir değişim yaşanıyor. Hem fonksiyonel hem de teknolojik olarak bir dönüşümün içerisinde olan yazılım pazarında doğal olarak eski kavramlar, ortaya çıkan yeni anlayış ve ürünleri tanımlamada kifayetsiz kalabiliyor.
“MRP, MRP2, ERP, ERP2 derken şimdi de sıra ERP3’e geldi. “
ERP’nin geleceği olarak nitelendirilen ve Web2.0 teknolojisinin ERP fonksiyonlarına eklenmesi ile iş birliği ve iletişim araçlarını da içinde barındıran ERP3, işletmelere kurumsal yönetimde dışa dönük ve interaktif bir ortam sağlıyor.
Yıllar önce ünlü danışmanlık firması Gartner’ın ERP kavramını ortaya atmasından bu yana kurumsal yazılım pazarında çok şey değişti. Bu değişimin son 20 yıldaki en temel tetikleyicisi ise internet oldu. Özellikle Web 2.0 teknolojisinin tüm toplumu daha paylaşımcı, daha işbirliğine açık ve iletişimde daha etkin kılması ile ERP ve ERP2 çözümleri iş dünyasına yetmez oldu.
ERP uygulamaları şirket içerisinde yürütülen operasyonları birbirine entegre ederek özellikle üretim odaklı işletmeleri yönetmek için geliştirilmiş çözümlere deniyor. ERP2 ile birlikte ERP kavramı sadece üretici firmalara özel bir çözüm olmaktan çıkarak tüm diğer sektörlere de hizmet eder hale geldi. Ayrıca işin içine şirketin dışındaki tedarikçiler de dahil edilerek maliyet düşürme, tedarik zincirinin etkinliğini artırma ve işbirliği ile daha hızlı, daha yenilikçi işletmeler yaratma özelliği ERP2 çözümlerini klasik ERP çözümlerinden daha fonksiyonel kıldı. ERP2 çözümleri ayrıca tamamen kapalı sistemler olarak tasarlanan ERP çözümlerine internet erişim fonksiyonunu da ekleyerek interneti işin bir parçası olarak konumlandırdı. ERP3 ise bir üst seviyeye yükselerek ERP2 çözümünü tamamen internet tabanlı hale getiriyor.
Özellikle klasik ERP çözümleri sadece şirketin iç süreçlerinin hammaddeden faturaya kadar olan kısmıyla ilgiliydi. İşin içine tedarik zincirinin katılması ve bu sayede üretim süreçlerinin optimizasyonunun sağlanması ile ERP2 adını alan kurumsal yazılımlar şimdi de yüzünü müşteriye dönmek ve işin ve operasyonların diğer bileşenlerini de kapsamak zorunda. İşletmeleri daha etkin daha interaktif daha proaktif kılan ERP3, gelecek 10 yılın yeni kurumsal çözüm kavramı olarak iş ve yazılım dünyasına damgasını vuracak.
Eskiden işletmeler sadece kendi iç bünyelerinde oluşan yapılandırılmış (structured) bilgiyi yönetmekle meşgullerdi. Ancak internetin hem iş dünyasının hem de tüketicinin hayatına girmesi ile her gün milyarlarca satır yapılandırılmamış (unstructured) bilgi üretilmeye başlandı. Bu bilgiyi üretenler içerisinde sizin şirketinizden, sizin ürünlerinizden, markalarınızdan, kendi kişisel veya kurumsal ihtiyaçlarından ve beklentilerinden bahseden insanlar var. Eğer bu bilgiyi yönetme, bu kişiler ile iletişim kurma ve yönlendirme yeteneğini kazanırsanız, rekabette öne çıkmak, inovasyon yapmak, olumsuzu olumluya çevirmek işte tam da o zaman mümkün oluyor.
Peki bunu nasıl olacak? Bu kadar dağınık ve yapılandırılmamış bilgiyi kendi şirketinizi daha iyiye daha ileriye götürmek için nasıl kullanacaksınız, dahası bu bilgiyi şirketinize nasıl yönlendireceksiniz? İşte İnterneti kendine temel teknoloji seçmiş, internet üzerindeki bilgi kaynakları ile etkileşime geçebilen, internetteki tüketiciyi, müşterinizi veya iş ortağınızı yönetmenize, ondan bilgi toplamanıza olanak sağlayan ERP3 tam da aradığınız şey.
ERP3 Nedir? ERP2’den Farkı Ne?
ERP3 kurumsal yazılım çözümlerinin geldiği son nokta olarak adlandırılıyor. Aslında tanımı günümüzde hızla değişen internet kullanıcı kitlesinin yönelimlerine göre ileride daha da değişmeye açık. Üç kavram ERP3’ü ERP2’den ayırıyor: Consolidation, Customercentricity ve Interoperability yani bütünleşik fonksiyonellik, müşteri odaklılık ve kurumlar ve bireyler arası işbirliği ve etkileşim.
İşletmenin tüm süreçlerini kapsayan, tüm departmanların, birimlerin, fonksiyonların ve operasyonların ihtiyaçlarını karşılayan, daha müşteri odaklı değer üretimine yönelik fonksiyonlar içeren ERP3 çözümlerinin en temel özelliği tamamen internet tabanlı olması. İnternet tabanlı olma özelliği ERP3 çözümünüz üzerinden müşterileriniz, bayileriniz, tedarikçileriniz ve tüm Pazar bileşenleri ile işbirliği yapma, iletişim kurma imkanını size sunuyor. Bu, ERP fonksiyonlarının içine hepimizin anladığı ve bildiği klasik CRM yeteneklerini eklemekten daha da öte bir şey. İşletmeyi daha geniş bir pazara ulaştırmak, müşteri ile doğrudan etkileşime sokmak yerine satış gücünü yönetmeye odaklanmış hepsi.
ERP3, İnternet tabanlı altyapının sunduğu bir nimet olarak doğrudan kurumsal ERP sistemi üzerinden yönetilen B2B, B2C portal fonksiyonlarını, sosyal medya entegrasyonunu, video konferans, online mesaj, e-mail, forum, anket yönetimi gibi doğrudan iletişim araçlarını da işin içine katarak işletmeyi network’ü içerisindeki bayi, müşteri, tedarikçi gibi tüm Pazar bileşenleri ile yapılandırılmış bir dialog ve bilgi paylaşımı içerisine sokmayı başarıyor. Bu sayede işletmeler artık yenilikçi, interaktif, reaktif yeteneklerini yükselterek daha iyi ürün ve hizmetler pazara sunarak bunu satıp dağıtabilecekler.
ERP3’ün İçerisinde Neler Var?
İşbirliği Araçları ve Platformları
– ERP3’ün en önemli özelliklerinden biri işletmeye sınırsız sayıda farklı web siteleri kurup tasarlama ve iç süreçler ile %100 entegre biçimde sistem üzerinden yönetme imkanı sunması. Özellikle B2B ve B2C portallerini doğrudan ERP sistemi üzerinden yönetebilen şirketler tedarikçileri, bayileri ve müşterileri ile bu portallerinde bilgi, belge paylaşımı yapabiliyor, ortak projeler yönetebiliyor, eğitimler verebiliyor, anlık iletişim kurabiliyor ve hizmet verebiliyor. Bayi portali, tedarikçi portali, servis&destek portali, kurumsal veya bireysel müşteri portali, kariyer portali, proje portalleri, müşteri fun klüpleri markalara veya ürünlere özel internet siteleri ile iş network’ü süreçlerin bir parçası haline getirilebiliyor.
Sosyal Medya Araçları ve Entegrasyonu
– Bugün kurumsal yazılım çözümlerinin geçmiş özelliklerinin yanında kullanıcılarını birbirleri ile tıpkı Facebook’ta veya başka sosyal ağlarda olduğu gibi iletişim ve etkileşim kurabilir hale getirmesi bekleniyor. Bu da ERP çözümüne güçlü bir intranet ve hatta kurum içi sosyal medya fonksiyonelliği eklenmesi demek. ERP3 kullanıcılarına bu ihtiyaçlarını giderecek fonksiyonlar sunabiliyor. Örneğin intranet içerisinde dijital doküman paylaşma, online mesajlaşma, forum modülü, video konferans, kurumsal literatür içerikleri oluşturma, toplu mesaj gönderme gibi fonksiyonlar yer alıyor.
ERP çözümünün içerisine kurumsal Twitter, Facebook sayfalarının widget’larının eklenmesi ile şirket tarafından anlık olarak takip edilebilir ve anında müdahale edilebilir hale getirilmesi de ERP3 konsepti içerisinde Sosyal medya entegrasyonu konusunda yapılan çalışmalar arasında.
Özelleştirme Seçenekleri
– ERP çözümlerinin en çok şikayet edilen yönlerinden biri de kullanıcı dostu olmayan menü yapısı ve ara yüz tasarımları idi. ERP2 çözümlerinde bu konunun üzerine eğilen yazılım üreticileri ERP3 çözümlerinde işi bir adım öteye taşıyarak kullanıcılara kendi özel menülerini tasarlama, farklı menü tasarım opsiyonlarını seçme, ana sayfalarını drag&drop teknikler ile istedikleri gibi tasarlama, arayüz renklerini değiştirme, hızlı erişilen sayfalar listesi oluşturma gibi çok farklı seçenekler sunuyor. ERP3’e tüm bunları yapma imkanını ise tamamen Web tabanlı teknolojisi veriyor.
Yeni Fonksiyon ve Yönetim Araçları – Proje Yönetimi / İçerik Yönetimi / Web Tasarım Aracı / Fiziki Varlık Yönetimi / Servis Destek Yönetimi / Anket ve Pazar Araştırmaları / Eğitim Yönetimi Araçları
ERP3’ün ERP2’den ayrılan en önemli özelliklerinden biri de şirketin bütününü kapsayacak şekilde genişletilmiş iç süreç ve operasyon yönetimi araçları. ERP3 şirketlere sınırlarını genişletmenin yanı sıra tüm süreçlerini bütünlüklü (konsolide) bir yapıda tek bir yazılım kullanarak yönetme imkanı da sunuyor. Bu araçlar birkaç başlık altında toplanabiliyor.
CRM ve Servis Yönetimi
– ERP3’ün en çok eğildiği konu olan müşteri odaklılık özellikle prospecting yani potansiyel müşteri kitlesini oluşturma çalışmalarından satış sonrası servis hizmetlerinin takibine çok geniş kapsamda müşteri yaşam döngüsü araçlarını içeriyor. Müşteri ile e-mail, internet portalleri ve sosyal medya üzerinden içerik paylaşma, müşteriye web siteleri veya e-mailingler üzerinde anketler yapma, tüm toplanan bilgilere göre müşteriyi segmente etme, bu segmentlere uygun online ve off-line kampanyalar tasarlama, ürün önerme, özel fiyatlar promosyonlar yapma, fırsatları takip etme, aktif satış gücünü yönetme ve planlama, internet üzerinden satış ve sipariş, satış sonrası kapsamlı bakım ve servis fonksiyonları üzerinden müşteri ile ilişkiyi devam ettirme, şikayet yönetimi, ürün iade yönetimi ve müşteriye çapraz ve dikey satış fırsatları planlama… bunların hepsi ERP3’ün içerisinde mevcut. Üstelik en ince detayına kadar raporlanabilir halde.
Proje Yönetimi ERP3’ün İçinde
– Proje Yönetimi fonksiyonları, özellikle proje bazlı üretim yapan veya işleri tamamen projeler ile yöneten işletmeler için ERP çözümlerindeki en büyük eksiklerden biri oldu bugüne kadar. Farklı proje yönetimi yazılımlarında projelerini yöneten şirketler bu çözümlerini ERP veya back office uygulamaları ile doğrudan entegre edemedikleri için zaman, finansman, iş gücü gibi kaynaklarını etkin yönetemediler. Projelerin planlanan ve gerçekleşen rakamlarını anlık olarak takip edemediler. Dahası birlikte proje yürüttükleri tedarikçi, taşeron veya herhangi bir 3. Parti şirketi bu sürece entegre etmeleri çok zor oldu. ERP3’ün içerisinde yer alan proje yönetimi internet tabanlılığın getirdiği bir nimet olarak projelerin tüm paydaşlarını bir araya getirip bir arada iş yaptırma yeteneğine sahip. Tam bir işbirliği platformu. Ayrıca proje yönetiminin finans, insan kaynakları, ürün yönetimi, üretim yönetimi gibi diğer fonksiyonlar ile %100 entegre olması tüm operasyonları proje bazlı yönetme yeteneği sağlamanın yanı sıra işletmeye projelerini %100 real-time verilerle yönetme imkanı veriyor.
İçerik Yönetimi
– Sınırsız sayıda B2B ve B2C portal yaratmaya imkan sağlayan ERP3 çözümleri doğal olarak bu portal ve internet sitelerini yaratacak ve yaşatacak içerik yönetimi, web tasarım araçları gibi fonksiyonları da içeriyor. Başlı başına intranet fonksiyonelliğine sahip ERP3 içerik yönetimi yukarıda bahsettiğimiz interaktif ve paylaşımcı kullanıcı grubunun yaratılmasına da hizmet ediyor. Web sitelerinize imajlar, hareketli banner’lar, içerikler ekleyebiliyorsunuz. Tasarım objeleri sayesinde Web üzerinden satış, B2B portal üzerinden sipariş işlemlerini tamamen ERP fonksiyonları ve stok, fatura, finans, ürün yönetimi gibi modüller ile entegre biçimde kullanabiliyorsunuz.
Dijital Arşiv Yönetimi
– Bilginin çoğalması eş orantılı olarak belgelerin de yönetilemeyecek kadar çoğalması anlamına geliyor. Artık her işletme dokümanlarını dijital ortamda saklamak, tasniflemek ve istendiğinde erişilebilir kılmak istiyor. ERP3 çözümlerinin içerisinde dijital arşiv ve dokümantasyon yönetimi fonksiyonları çözümün ayrılmaz bir parçası olarak konumlandırılmış durumda.
Fiziki Varlık Yönetimi
– Bugüne kadar ERP çözümlerinin içerisindeki muhasebe modüllerinin sadece yasal kayıt tutma zorunluluğuna cevap üretmek için geliştirilmiş “Sabit Kıymet Yönetimi” fonksiyonları işletmelerin klimadan motorlu araçlara, bilgisayardan binalara farklı fiziki varlıklarının satın alma, leasing, sigortalatma, bakım yapma, özellikle IT varlıklarının tüm bileşenleri ile kayıt altına alma gibi ihtiyaçlarına çözüm olamıyordu. ERP3 işletmelere ellerindeki fiziki varlıkları tüm yönlerden kayıt altına alma ve bakımlarını periyodik olarak yönetme imkanı vermesi ile yine ERP ve ERP2 çözümlerinden farklılaşıyor.
Eğitim Yönetimi
– Hızla bilgi üreten işletmelerin en önemli sorunlarından biri de bu bilgiyi çalışanları, iş ortakları veya müşterileri ile paylaşmak. ERP3’ün içerisindeki online eğitim araçları doğrudan sistem üzerinden yönetilen portallerde farklı hedef gruplara süreli, ölçülebilen, online eğitimler verme imkanı da sunuyor.
Anket ve Pazar Araştırmaları
– Müşteri ihtiyaç ve beklentilerini belirlemek için kullanılan anket yönetimi, ERP3’ün kapsama alanındaki CRM fonksiyonları içerisinde özel bir yere sahip. Sistem üzerinde tasarlanıp, doğrudan internet, e-mail, mobile cihazlar, sosyal medya gibi farklı kanallardan yayına açılan anketler ile işletmenin dışındaki dünyanın görüşleri işinizin bir parçası haline geliyor. Bu anketler, özel raporlama araçları sayesinde satıştan, pazarlamaya, üretimden fiyatlamaya pek çok operasyonda yönlendirici rol oynuyor.
Özlem Açıkel Turhan
YKB Yardımcısı/Workcube A.Ş.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder