5 Temmuz 2012 Perşembe

TTK DEĞİŞİKLİĞİ ADALET KOMİSYONUNDA KABUL EDİLDİ


 


Prof.Dr. Necdet Sağlam/ Eskişehir

Yeni TTK kabul edildi
Tasarı, Türk Ticaret Kanunu'nun uygulanmasında ortaya çıkabilecek sorunların asgariye indirilebilmesini amaçlıyor.

1 Temmuz'da yürürlüğe giren Türk Ticaret Kanunu'nda değişiklik yapan ''Türk Ticaret Kanunu ile Türk Ticaret Kanunu'nun Yürürlüğü ve Uygulama Şekli Hakkında Kanun'da Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'' TBMM Adalet Komisyonu'nda kabul edildi.

Tasarı, Türk Ticaret Kanunu'nun uygulanmasında ortaya çıkabilecek sorunların asgariye indirilebilmesini amaçlıyor.

Tasarıda, tescil edilen ticaret unvanının, ticari işletmenin görülebilecek bir yerine okunaklı bir şekilde yazılması, ticari mektuplarda ve defterlerdeki kayıt belgelerinde tacirin sicil numarası, ticaret unvanı, işletmenin merkezinin yazılması gibi düzenlemeler bulunuyor. İnternet sitesi oluşturma yükümlülüğüne tabi olan şirketlerin söz konusu ticari bilgileri, bu siteden yayımlamasını zorunlu kılıyor.

Tasarıda ayrıca, anonim şirketlerde pay sahiplerinin şirkete borçlanmalarına ilişkin belli şartlar getiriliyor.

İNTERNET SİTESİ ZORUNLU DEĞİL

Her tacir internet sitesi oluşturmak zorunda olmayacak, ancak internet sitesi oluşturma yükümlülüğüne tabi olan tacirler, işletmesi ile ilgili bilgileri bu siteden yayımlayacak.

Türk Ticaret Kanunu'nun Yürürlüğü ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı, TBMM Adalet Komisyonu'nda kabul edildi.

Tasarı, 2011 yılında kabul edilen Türk Ticaret Kanunu'nda, uygulamada sorun yaşanmaması için kanunda bazı değişiklikler içeriyor. Buna göre, mevcut kanunda ticari davalara ilişkin hükümlerin yer aldığı ''Ticari davalar ve delilleri'' başlığı, ''Ticari davalar, çekişmesiz yargı işleri ve delilleri' olarak değiştirilecek.

Asliye ticaret mahkemesi ile asliye hukuk mahkemesi ve diğer hukuk mahkemeleri arasındaki ilişki, görev ilişkisi olacak ve ticari davalarda bu mahkemeler arasında ''göreve ilişkin usul hükümleri'' uygulanacak. Asliye ticaret mahkemesi bulunmayan yargı çevresindeki bir ticari davada görev kuralına dayanılmamış olması, görevsizlik kararı verilmesini gerektirmeyecek. Asliye hukuk mahkemesi, davaya devam edecek.

Ticaret sicili kayıt işlemlerinin elektronik ortamda yapılması için toplanması ve işlenmesi gereken kişisel veriler, kişisel verilerin korunması ve bilgi güvenliğinin sağlanmasına ilişkin mevzuata uygun bir şekilde korunacak.

Sicil müdürünce verilen süre içinde tescil isteminde bulunmayan ve kaçınma sebeplerini de bildirmeyen kişiye, sicil müdürünün teklifi üzerine mülki amiri tarafından 1000 lira ceza uygulanacak. Tescil ve kayıt için gerçeğe aykırı beyanda bulunanlara 2 bin lira caza verilecek.

Tescil edilen ticaret unvanı, ticari işletmenin görülebilecek bir yerine okunaklı bir şekilde yazılacak. Tacirin işletmesiyle ilgili olarak düzenlediği ticari mektuplarda ve ticari defterlere yapılan kayıtların dayandığı belgelerde, tacirin sicil numarası, ticaret unvanı, işletmesinin merkezi ile tacir internet sitesi oluşturma yükümlülüğüne tabi ise tescil edilen internet sitesinin adresi de gösterilecek. Tüm bu bilgiler şirketin internet sitesinde de yayımlanacak.

Söz konusu sitede ayrıca, anonim şirketlerde yönetim kurulu başkan ve üyelerinin adları, soyadları ile taahhüt edilen ve ödenen sermaye miktarı, limited şirketlerde müdürlerin adları ve soyadları ile taahhüt edilen ve ödenen sermaye miktarı, komandit şirketlerde yöneticilerin adları ve soyadları ile taahhüt edilen ve ödenen sermaye miktarı yayımlanacak. Bu yükümlükleri yerine getirmeyenler için 2 bin lira idari para cezası uygulanacak.

-İşletmeyle ilgili yanlış izlenime ceza-

İşletmesi ile ilgili, üçüncü kişilerde yanlış bir görüşün oluşmasına sebep olacak nitelikte bulunan tacirler ile tek başlarına ticaret yapan ancak ticaret unvanlarına, bir şirketin var olduğu izlenimini uyandıracak ekler yapan kişiler, 3 aydan 2 yıla kadar hapis veya adli para cezasıyla cezalandırılacak. ''Türk'', ''Türkiye'', ''Cumhuriyet'' ve ''Milli'' kelimeleri bir ticaret unvanına ancak Bakanlar Kurulu kararıyla konabilecek. Aksi davranan tacirler hakkında da aynı ceza uygulanacak.

Anonim veya başka bir şirket kurmak, şirketin sermayesini artırmak amacıyla ya da vaadiyle halktan para toplanabilmesi için Sermaye Piyasası Kurulundan izin alınacak. SPK'dan izin almadan halktan para toplayanlara 6 aydan 2 yıla kadar hapis cezası verilebilecek.

Kanunun göreve ilişkin hükümleri, kanun yürürlüğe girdiği tarihten önceki açılmış davalara uygulanmayacak. Bu davalar, açıldıkları tarihte yürürlükte bulunan kanun hükümlerine tabi olacak.

Her tacir, ticari defterleri tutmak ve defterlerinde, ticari işlemleriyle ticari işletmesinin iktisadi ve mali durumunu, borç ve alacak ilişkilerini ve her hesap dönemi içinde elde edilen neticeleri, açıkça görülebilir bir şekilde ortaya koymak zorunda olacak. Fiziki ortamda tutulan yevmiye defteri, defteri kebir ve envanter defteri ile defterlerin açılış onayı, kuruluş sırasında noter tarafından yapılacak.

Ticaret şirketlerinin ticaret siciline tescili sırasında defterlerin açılışı ticaret sicili müdürlükleri tarafından da onaylanabilecek. Ticari defterlerin elektronik ortamda tutulması halinde bu defterlerin açılışlarında ve yevmiye defteri ile yönetim kurulu karar defterinin kapanışında noter onayı aranmayacak.

Fiziki ortamda veya elektronik ortamda tutulan ticari defterlerin nasıl tutulacağı, defterlere kayıt zamanı, onay yenileme ile açılış ve kapanış onaylarının şekli ve esasları Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Maliye Bakanlığı'nca çıkarılacak tebliğle belirlenecek.

Bu düzenlemeler, uygulamada birliği sağlamak ve finansal tablolara milletlerarası pazarlarda geçerlilik kazandırmak amacıyla, uluslararası standartlara uyumlu olacak şekilde, yalnız Kamu Gözetimi Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafından belirlenerek yayımlanacak. Kamu Gözetimi Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu, değişik işletme büyüklükleri, sektörler ve kar amacı gütmeyen kuruluşlar için, özel ve istisnai standartlar koymaya ve farklı düzenlemeler yapmaya yetkili olacak.

Türkiye Muhasebe Standartlarında hüküm bulunmayan durumlarda, milletlerarası uygulamada genel kabul gören muhasebe ilkeleri uygulanacak.

Tasfiye halindeki bir şirket, mal varlığının dağıtılmasına başlanmamışsa ve devrolunan şirket olması şartıyla, birleşmeye katılabilecek. Söz konusu şartlar, devralan şirketin merkezinin bulunduğu yerin ticaret sicili müdürlüğüne sunulan belgelerle ispatlanacak.

Sermayesiyle kanuni yedek akçeleri toplamının yarısı zararlarla kaybolan veya borca batık durumda bulunan bir şirket, kaybolan sermayeyi veya gerekiyorsa borca batıklık durumunu karşılayabilecek tutarda serbestçe, tasarruf edilebilen öz varlığa sahip bulunan bir şirket ile birleşebilecek. Şirketin, içinde bulunduğu bu durumu ispatlayan belgelerin, devralan şirketin merkezinin bulunduğu yerin ticaret sicili müdürlüğüne sunulması şart olacak.

Birleşmeye katılan şirketler, alacaklılarına, Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi'nde, yedişer gün aralıklarla üç defa yapacakları ilanla ve ayrıca internet sitelerine konulacak ilanla haklarını bildirecek.

-Denetimi, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı yapacak-

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, kanunun, ticaret şirketlerine ilişkin hükümlerinin uygulamasıyla ilgili tebliğler yayımlamaya yetkili olacak. Ticaret sicili müdürlükleri ve şirketler bu tebliğlere uyacaklar. Ticaret şirketlerinin, bu kanun kapsamındaki işlemleri, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı denetim elemanları tarafından denetlenecek.

Diğer bakanlık, kurum, kurul ve kuruluşlar, ancak kendilerine kanunla tanınan yetkinin sınırları içinde kalmak şartıyla ve öngörülen amaç, konu ve şekle tabi olarak şirketlere ilişkin düzenlemeler yapabilecekler.

Kamu düzenine veya işletme konusuna aykırı işlemlerde, bu yönde hazırlıklarda ya da şaibeli iş ve faaliyetlerde bulunduğu belirlenen ticaret şirketleri hakkında, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı'nca, bir yıl içinde fesih davası açılabilecek.

İştirak taahhüdünden doğan borç hariç, pay sahipleri şirkete borçlanamayacak. Pay sahipleri, sermaye taahhüdünden doğan vadesi gelmiş borçlarını ifa etmedikçe ve şirketin serbest yedek akçelerle birlikte karı, geçmiş yıl zararlarını karşılayacak düzeyde olmadıkça şirketten borç alamayacak.

NAKİT BORÇLANMA YOK

Yönetim kurulu üyelerinin yakınları, şirkete nakit olarak borçlanamayacak, bu kişiler için şirket kefalet, garanti ve teminat veremeyecek.

TBMM Adalet Komisyonu'nda kabul edilen tasarıya göre, Türk Ticaret Kanunu'nda değişiklik yapılmasını öngören tasarıya göre, şirketin tescili ve ilanında, değer biçme uyarınca verilen bilirkişi raporu, ticaret sicili müdürlüğüne tevdi edilecek.

Yönetim kurulu üyesinin yakınları şirkete nakit borçlanamayacak. Bu kişiler için şirket kefalet, garanti ve teminat veremeyecek, sorumluluk yüklenemeyecek, bunların borçlarını devralamayacak. Aksi halde, şirkete borçlanılan tutar için şirket alacaklıları bu kişileri, şirketin yükümlendirildiği tutarda şirket borçları için doğrudan takip edebilecek.

Denetime tabi olan anonim şirketlerin ve şirketler topluluğunun finansal tabloları denetçi tarafından, Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu'nca yayımlanan uluslararası denetim standartlarıyla uyumlu, Türkiye Denetim Standartlarına göre denetlenecek. Yönetim kurulunun yıllık faaliyet raporu içinde yer alan finansal bilgiler, denetlenen finansal tablolar ile tutarlı olup olmadığı ve gerçeği yansıtıp yansıtmadığı da denetim kapsamı içinde olacak.

Denetime tabi olanlar, hazırlanmış olan finansal tablolarının denetimden geçip geçmediğini, denetimden geçmiş ise denetçi görüşünü ilgili finansal tablonun başlığında açıkça belirtmek zorunda olacak. Bu hüküm, yönetim kurulunun yıllık faaliyet raporu için de uygulanacak. Denetime tabi olduğu halde, denetlettirilmemiş finansal tablolar ile yönetim kurulunun yıllık faaliyet raporu, düzenlenmemiş hükmünde olacak. Denetime tabi olacak şirketler Bakanlar Kurulu'nca belirlenecek.

-Bağımsız denetçiler-

Denetçi bağımsız denetim yapmak üzere, yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir unvanının taşıyan ve Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu'nca yetkilendirilen kişiler ya da ortakları bu kişilerden oluşan sermaye şirketleri olabilecek.

-Esas sözleşmenin uygun duruma getirilmesi-

Yönetim kurulu, sermaye artırımı beyannamesinde, yeni çıkarılan payların sayısını, itibari değerini, türlerini, belirli gruplara tanınan imtiyazları veya hesap döneminin sonundaki sermayenin durumunu belirleyecek. Yönetim kurulu, esas sözleşmeyi mevcut duruma uyarlayacak.

''Yönetim kurulu beyannamede, denetleme doğrulamasının kanunda öngörülen bilgileri içerdiğini tespit eder' hükmü ise yasadan çıkarılıyor.

Değiştirme ve alım haklarının sona ermesi üzerine yönetim kurulu, şarta bağlı sermaye artırımına ilişkin hükmü esas sözleşmeden çıkaracak. Hüküm sicilde de silinecek.

-İmtiyaz tesis edilemeyecek-

Sermayesinin yarısından fazlası tek başına veya birlikte; devlet, il özel idaresi, belediye ve diğer kamu tüzel kişileri, sendikalar, dernekler, vakıflar, kooperatifler ve bunların üst kuruluşlarına ait anonim şirketlerde ve bu şirketlerin aynı oranda sermaye payına sahip oldukları iştiraklerinde; bunların sahip oldukları paylara tesis edilebilecek imtiyazlar hariç olmak üzere diğer paylara, belirli bir grup oluşturan pay sahiplerine, belirli pay gruplarına ve azınlığa bu Kanunda düzenlenen herhangi bir imtiyaz tesis edilemeyecek.

Bu hüküm, payları borsada işlem gören anonim şirketlere, Bankacılık Kanunu'nda tanımlanan kredi kuruluşlarına ve finansal kuruluşlara uygulanmayacak.

Bankalar ile diğer kredi kurumlarının, finansal kiralama ve faktoring gibi finansal şirketlerin, sigorta ve reasürans şirketlerinin, Sermaye Piyasası Kanunu kapsamındaki tüm kurumların finansal tabloları ile konsolide finansal tablolarına ilişkin olarak Türkiye Muhasebe Standartları'nda ve Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu'nca belirlenmiş idari düzenlemelerde hüküm bulunmayan hallerde, söz konusu alanları düzenlemek ve denetlemek üzere kurulan kurum, kurul ve kuruluşların özel kanunlarında yer alan hükümler uygulanacak.

Türkiye Muhasebe Standartları'nda, Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu'nca belirlenmiş finansal tablolara ilişkin idari düzenlemelerde ve özel kanunlarda hüküm bulunmayan hallerde, bu Kanun hükümleri uygulanacak. Kooperatiflerin finansal tabloları ile konsolide finansal tablolarına ilişkin özel hükümler saklı tutuluyor.

Sermaye Piyasası Kanunu hükümleri saklı kalmak kaydıyla, bir şirket kurmak veya şirketin sermayesini artırmak amacıyla veya vaadiyle halka her türlü yoldan çağrıda bulunularak para toplanması yasak olacak.

Şirketin ve şirketler topluluğunun yıl sonu ve konsolide finansal tablolarını, raporlarını, hesaplarını denetleyen denetçi ve özel denetçiler; kanuni görevlerinin yerine getirilmesinde kusurlu hareket ettikleri takdirde, hem şirkete hem de pay sahipleri ile şirket alacaklılarına karşı verdikleri zarar dolayısıyla sorumlu olacak.

Tasarıyla, kanunla öngörülen suçlar ve cezalar da ''orantılılık'' ilkesi çerçevesinde yeniden belirleniyor.

1 OCAK 2014'E ERTELENECEK

Tacirin kullandığı her türlü kağıt ve belgede, sicil numarası, ticaret unvanı, işletmesinin merkezi, taahhüt edilen ve ödenen sermaye, internet sitesinin adresi ve numarasının gösterilmesi zorunluluğuyla ilgili düzenlemenin yürürlüğü, 1 Ocak 2014'e erteleniyor.

TBMM Adalet Komisyonu'nda kabul edilen Türk Ticaret Kanunu'nda değişiklik yapan tasarıya göre, limited şirketler de anonim şirketlerde olduğu gibi sermayenin dörtte birini kuruluşta, geri kalan kısmını da 24 ay içinde ödeyecek. Esas sermaye pay bedellerinin ödenmesi, ödeme yeri, ifa borcu, ifa etmemenin sonuçları, bedelleri tamamen ödenmemiş payların devri hususlarında anonim şirketlere ilişkin hükümler kıyasen uygulanacak.

Küçük ve orta büyüklükteki işletmeleri tanımlayan ölçütler, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu'nun görüşleri alınarak, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı'nca yönetmelikle düzenlenecek.

Tasarıyla, internet sitesi oluşturmak durumunda olan sermaye şirketleri, sitenin kurulma zamanı, siteye konulacak içeriklerin hangi sürede bu siteye konulacağı, sitede ilan edilecek hususlar düzenlendi.

Buna göre, denetime tabi olan sermaye şirketleri, kuruluşlarının ticaret siciline tescili tarihinden itibaren 3 ay içinde internet sitesi açmak ve bu sitenin belirli bir bölümünü şirketçe kanunen yapılması gereken ilanların yayımlanmasına ayıracak. İnternet sitesinde yayımlanacak içerikler, belli bir süre belirtilmişse bu süre içinde, belirtilmemişse içeriğin dayandığı işlemin veya olgunun gerçekleştiği tarihten, tescil veya ilana bağlandığı durumlarda ise tescil veya ilanın yapıldığı tarihten itibaren en geç 5 gün içinde, şirketin kuruluşundan internet sitesi açılıncaya kadar geçen sürede yayımlanması gereken içerikler de bu sitenin açıldığı tarihte siteye konulacak.

Bu yükümlülüklere uyulmaması, ilgili kararların iptal edilmesinin sebebini oluşturacak, kanuna aykırılığın tüm sonuçlarının doğmasına yol açacak, kusuru bulunan yöneticilerle yönetim kurulu üyelerinin sorumluluğuna neden olacak.

İnternet sitesinin bilgi toplumu hizmetlerine ayrılmış bölümü, herkesin erişimine açık olacak. Erişim hakkının kullanılması, ilgili olmak veya menfaati bulunmak gibi kayıtlarla sınırlandırılamayacağı gibi herhangi bir şarta da bağlanamayacak. Bu ilkenin ihlali halinde herkes engelin kaldırılması davasını açabilecek.

İnternet sitesinin, bu maddenin amaçlarına ayrılmış kısmında yayımlanan içeriğin başına tarih ve parantez içinde ''yönlendirilmiş mesaj'' ibaresi konulacak. Bu ibare ancak kanuna ve yönetmeliğe uyulmak suretiyle değiştirilebilecek.

-İnternete konulan içerik 6 ay kalacak-

Şirketin internet sitesine konulan bir içerik, üzerinde bulunan tarihten itibaren en az 6 ay süreyle internet sitesinde kalacak, aksi halde konulmamış sayılacak.

Anonim şirketlerde genel kurullara elektronik ortamda katılma, öneride bulunma, görüş açıklama ve oy verme, fiziki katılmanın ve oy vermenin bütün hukuki sonuçlarını doğuracak. Bu hükmün uygulanması esasları, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı'nca hazırlanan yönetmelikle düzenlenecek. Bu yönetmeliğin yürürlüğe girmesiyle birlikte, genel kurullara elektronik ortamda katılma ve oy kullanma sisteminin uygulanması pay senetleri, borsaya kote edilmiş şirketlerde zorunlu hale gelecek.

Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafından belirlenen Türkiye Muhasebe Standartları; Türkiye Muhasebe Standartları, Türkiye Finansal Raporlama Standartları (TMS/TFRS) ve yorumları, kurum tarafından değişik işletme büyüklükleri, sektörler ve kar amacı gütmeyen kuruluşlar için belirlenen standartlar ve diğer düzenlemelerden oluşacak.

Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafından belirlenen şirketler, 1 Ocak 2013 tarihinde veya özel hesap dönemi dolayısıyla daha sonraki bir tarihte başlayacak hesap dönemi için, münferit ve konsolide finansal tablolarının düzenlenmesinde Türkiye Muhasebe Standartları'nı uygulamak zorunda olacak.

Denetçi, denetime tabi tutulan şirketlerin yetkili organı tarafından en geç 31 Mart 2013'e kadar seçilecek. Seçimle birlikte ilgili kanuna göre görev yapan denetçinin görevi sona erecek, 31 Aralık 2012 tarihinde veya özel hesap dönemi dolayısıyla daha sonraki bir tarihte sona erecek olan dönemin bilançosu, seçilen denetçi tarafından denetlenecek. 1 Ocak 2013 tarihini taşıyan veya özel hesap dönemi dolayısıyla daha sonraki bir tarih itibarıyla çıkarılmış bulunan açılış bilançosu, seçilmiş denetçi tarafından denetlenecek. Denetçi, geçmiş yıla ait finansal tablolarla gerekli karşılaştırmayı yapabilmek için finansal tablolara raporunda yer verecek.

Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 2 yıl içinde, sermayelerini öngörülen tutarlara çıkarmayan anonim şirketler ile limited şirketler, herhangi bir nedenle dağılmış olan kooperatifler, sebebi ne olursa olsun aralıksız son 5 yıla ait olağan genel kurul toplantıları yapılamayan anonim şirketler ile kooperatifler ile tasfiye işlemlerine başlanılmış ancak genel kurulun toplanamaması nedeniyle ara bilançoları veya son ve kafi bilançosu genel kurula tevdi edilemediği için ticaret sicilinden terkin işlemi yapılamayan şirket ve kooperatiflerin tasfiyeleri ve ticaret sicilinden kayıtlarının silinmeleri, ilgili kanunlardaki tasfiye usulüne uyulmaksızın bu düzenleme uyarınca yapılacak. Davacı veya davalı sıfatıyla devam eden davaları bulunan şirket veya kooperatiflere bu madde hükümleri uygulanmayacak.

-Tasfiye memuru bildirme-

Şirket veya kooperatif, ortaklarından herhangi birini, ticaret siciline kayıtlı en son yetkilileri ya da bunların belirleyecekleri üçüncü şahısları tasfiye memuru olarak bildirilebilecek. Üçüncü şahısların tasfiye memuru olarak tescil edilebilmeleri, ortakların veya yöneticilerin hiçbirinin tasfiye memuru olarak bildirilmemiş olmasına bağlı olacak.

Tasfiye memurları ve tasfiye adresi, ilgili ticaret sicili müdürlüğü tarafından, Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi'nde ve ilgili odanın internet sitesinde ilan edilecek. Bu ilanda; şirket veya kooperatifin alacaklıları, alacaklarını kanıtlarıyla birlikte ilan tarihinden itibaren 2 ay içinde tasfiye memurlarına bildirmeye davet edilecek.

Buna göre yapılacak ilan, Tebligat Kanunu hükümlerine göre yapılmış tebligat yerine geçecek.

Tasfiye memurları, alacaklıların alacaklarını bildirmeleri için öngörülen sürenin sonunda şirketin veya kooperatifin durumunu gösteren bir bilanço hazırlayacak ve tasfiyeyi 6 ay içinde sonuçlandıracak.

Tasfiye memurlarınca hazırlanan bilançoya göre, şirket veya kooperatifin borçlarının varlığından fazla olması halinde, tasfiye memurları durumu derhal alacaklılara bildirerek, şirket veya kooperatifin iflasına karar verilmesi için mahkemeye başvuruda bulunmaları istenecek. Bildirimde, bildirim tarihinden itibaren 3 ay içinde şirket veya kooperatifin iflası için mahkemeye müracaat edildiğinin bildirilmemesi halinde, kaydın silineceği ihtar edilecek. Alacaklıların başvurusu üzerine mahkeme iflasın açılmasına karar verecek. Süresi içinde şirket veya kooperatifin iflası için mahkemeye müracaat edildiğinin bildirilmemesi halinde, ilgili şirket veya kooperatifin unvanı ticaret sicilinden silinecek Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi'nde ilan edilecek.

Bu düzenleme uyarınca yapılacak tescil ve kayıt silme işlemleri her türlü harçtan; bu işlemler için düzenlenecek kağıtlar damga vergisinden muaf tutulacak. Kamu gözetimi ve Muhasebe Denetim Standartları Kurumu, değişik işletme büyüklükleri, sektörler ve kar amacı gütmeyen kuruluşlar itibariyle Türkiye Muhasebe Standartları'ndan muaf olacakları tespit etmeye yetkili olacak.

Tasfiye edilmeksizin unvanı silinen şirket veya kooperatiflerin ortaya çıkabilecek mal varlığı, kaydın silindiği tarihten itibaren 10 yıl sonra Hazineye devredilecek. Hazine bu şirket ve kooperatiflerin borçlarından sorumlu tutulmayacak. Ticaret sicilinden kaydı silinen şirket veya kooperatifin alacaklıları ile hukuki menfaatleri bulunanlar, haklı sebeplere dayanarak silinme tarihinden itibaren 5 yıl içinde mahkemeye başvurarak şirket veya kooperatifin yeniden ihyasını isteyebilecek.

-İnternet sitelerinin içeriklerini düzenleyecek-

Tasarıyla, kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulan denetime tabi sermaye şirketlerinden internet sitesine sahip olanlar, kanunun yürürlüğünden itibaren üç ay içinde internet sitelerinin içeriklerini, kanunun öngördüğü şekilde düzenleyecek.

Tacirin işletmesiyle ilgili olarak kullandığı her türlü kağıt ve belgede, tacirin sicil numarası, ticaret unvanı, işletmesinin merkezi, tacir sermaye şirketi ise taahhüt edilen ve ödenen sermaye, internet sitesinin adresi ve numarasının gösterilmesi zorunluluğuyla ilgili maddenin yürürlüğü 1 Ocak 2014'de erteleniyor.

Tasarıyla, TTK'dan çıkarılması öngörülen bazı düzenlemeler şöyle:

''Birleşmeye katılan şirketlerin; birleşme sözleşmesini, birleşme raporunu ve birleşmeye esas oluşturan bilançoyu, bu konuda uzman olan bir işlem denetçisine denetlettirmeleri şarttır.

Şirket, tür değiştirme planını, tür değiştirme raporunu, tür değiştirmede esas alınan bilançoyu işlem denetçisine denetlettirir.

Esas sermayeyi oluşturan payların tamamının, kurucular tarafından esas sözleşmede taahhüt olunduğu, esas sözleşmenin altında yer alan bir noter şerhi ile onaylanır.

Anonim şirketin ve topluluğun finansal tablolarını düzenlemekle yükümlü ana şirketin yönetim kurulu, bilanço gününden itibaren altı ay içinde; finansal tabloları, yönetim kurulunun yıllık faaliyet raporunu, kar dağıtımına ilişkin genel kurul kararını, denetçinin verdiği görüşü ve genel kurulun buna ilişkin kararını, Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde ilan ettirir ve şirketin internet sitesine koyar.''

Şirket müdürlerinden en az birinin yerleşim yerinin Türkiye'de bulunması ve bu müdürün şirketi tek başına temsile yetkili olması zorunluluğu da kalkıyor.

Denetim standartlarının, Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği (TÜRMOB) ile ilişkili bir Kurul tarafından uluslararası denetim standartlarıyla uyumlu olarak belirlenmesine yönelik ibare de tasarıdan çıkarılıyor.

Denetçilerin, denetlemelerini standartlara ve amaca uygun olarak yapmalarını sağlamak için Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından denetlenmesine ilişkin hüküm de tasarıdan çıkarılıyor.

-''TTK'nın 84 maddesini etkiledi''-

Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, Bakanlık olarak Türk Ticaret Kanunu'na ilişkin, sivil toplum kuruluşları, şirketler ve diğer ilgili tarafların şikayetlerini ve endişelerini dinlediklerini, uygulamada bir sorun yaşanmaması için tasarıyı hazırladıklarını söyledi. Yazıcı, 44 maddeden oluşan tasarının, Türk Ticaret Kanunu'nun 84 maddesini etkilediğini belirti.

Bakan Yazıcı, tasarının, ortakların şirkete borçlanmaları, bağımsız denetçiler, sermaye şirketlerinin internet sitesi kurmaları, kayıtların elektronik ortamda tutulması, finansal tabloların yayımlanması zorunluluğunun kaldırılması, anonim şirket yönetim kurulu üyeliği ve limited şirket müdürlüğü ile ilgili şartlar ve bazı ceza uygulamalarına ilişkin değişiklikler içerdiğini ifade etti. Yazıcı, tasarıda emeği geçenlere teşekkür etti. AA

Yeni TTK Uygulama Takvimi

YENİ TTK’DA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN TARİHLER
Gerek Yeni TTK’da gerekse 6103 Sayılı Türk Ticaret Kanununun Yürürlüğe ve Uygulama Şekli Hakkında Kanun’da belirtilen hükümler kapsamında dikkat edilmesi gereken tarihler şöyledir.

1 Ocak 20121 Ocak 2013 tarihinden itibaren tüm şirketler artık finansal tablolarını Türk Muhasebe Standartları’na göre hazırlamakzorunda olacaklardır.
Ancak TMS’ye göre mali tabloların karşılaştırmalı olarak hazırlanması gerekmektedir.Bu sebeple 31.12.2013 tarihi itibariyle hazırlanacak mali tablolar 31.12.2012 tarihli mali tablolar ile karşılaştırmalı olarak sunulacaktır. Ayrıca 2013 yılı muhasebe açılış kaydının TMS’ye uygun yapılması da diğer bir zorunluluktur. Bu sebeple ilgili tüm kesimler 1 Ocak 2012 tarihine kadar TMS’nın uygulamasına yönelik hazırlıklarını tamamlamaları yararlı olacaktır
1 Temmuz 2012 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun yürürlüğe girmesi. (Madde 1534)
14 Ağustos 2012 Anonim Şirketler ve limited şirketler ana sözleşmelerini bu tarihe kadar yeni Türk Ticaret Kanunu ile uyumlu hale getireceklerdir. (6103 Madde 22)
1 Ocak 2013Bu tarihten itibaren muhasebe kayıtları ve finansal tabloların TMS / TFRS’ye göre düzenlenmesi gerekecektir. (Madde 1534/3)2
1 Mart 2013 Bağımsız denetçi seçilmesi için son tarihtir. Atama yapmayan şirketlere mahkemece atama yapılacaktır. (Geçici Madde 6/3)
1 Temmuz 2013 Sermaye şirketleri için internet sayfalarının hazırlanması ve yayınlanması için son tarih. Bu tarihten itibaren üç ay içinde internet sitesi kurma zorunluluğunu yerine getirmeyenler için ise çeşitli hapis cezaları öngörülmektedir. (Madde 1534/1)
14 Şubat 2014 Anonim ve limited şirketler, Türk Ticaret Kanununun yayımı tarihinden itibaren üç yıl içinde yani 14 Şubat 2014 tarihine kadar sermayelerini, Kanunun 332 ve 580 inci maddelerinde öngörülen tutarlara yükseltmek zorundadırlar. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bu süreyi birer yıl olarak en çok iki defa uzatabilecektir. (6103 Madde 20)

26 Haziran 2012 Salı

Microsoft 4. Çeyrekte (2012) Dynamics Erp’yi Azure Cloud üzerine taşımayı planlıyor.


IDG News Service (Boston Bureau)—Microsoft, Houston’da yapılan Birleşme konferansı sonucunda, bu yılın sonunda kendisinin ilk cloud uyumlu Dynamics Erp uygulamalarını çıkarmayı planladığını açıkladı.

Microsoft, geçen seneki Birleşme şovunda, ilk önce dört Erp kanalının yeni versiyonlarını Azure cloud platformuna taşıma üzerine konuştu. Yeni versiyon geçişleri bu yılın 4. Çeyreğinde NAV 2013 ve GP 2013 sürümler ile gerçekleşecek. NAV 2013’ün beta versiyonunun Mayıs ayında çıkması planlanıyor.

Bir başka ifadeye göre Microsoft,perakende,tekstil ve ekipman üretimi gibi çeşitli dikey çözümleri bulunun özel bağımsız yazılım tedarikçisi olan partnerlara özel Azure sunucu servisleri sunmayı planlamakta.

Kirill Tatarinov, Microsoft İş Çözümleri Departmanı başkanı, konferansa web görüşmesi ile bağlanarak,Dynamics müşterilerini rakiplerinden ayıracağını umduğu, buluta geçiş esnekliği, IT isteklerine göre oluşturulan,özel bulut uygulamasını dinleyicilerle paylaştı. ‘Koşullarınıza göre bulut uyguluyoruz’ şeklinde ekledi.

Bu konuşmanın öncesinde, Microsoft üst düzey yetkilisi Kevin Turner , ‘Biz sizi, bizim bulut sistemimize taşımak istemiyoruz, eğer kendi bulutunuzu yaratmak istiyorsanız biz size yardım etmek istiyoruz.’ Dedi

Diğer bir açıklamada, dördüncü çeyrekte AX 2012 R2 yani  kullanıcı ihtiyaçlarına göre BI özellikleri güçlendirilmiş yeni versiyonun çıkacağı duyuruldu.

Tatarinov, ‘Eğer AX 2012 uygulamasına geçecekseniz biraz daha sabredin, R2 kullanıcılara yeni fonksiyonlar,uygulamalar ve en iyi altyapıyı tekrar implementasyona gerek kalmadan sunacak.’dedi.

Ek olarak, Microsoft AX’nın, (diğer programlara göre büyük firmalarda daha yaygın kullanılan), Azure’ye geçiş planları olduğunu doğruladı. Ancak, Fred Studer, Dynamics genel müdürü, AX ve Dynamics SL (hizmet firmalarında kullanılan ürün) için Azure’ye geçiş takviminin henüz belli olmadığını belirtti.

Ayrıca, ‘Bilgilerin net olmaması, Microsoft’un planlarına uymayacağı anlamına gelmiyor, tüm ERP ürünlerimizi buluta geçirme konusunda hala kararlıyız.’diye ekledi.

Dynamics uygulamaları geçmişden beri partnerlar üzerinden satılmaktadır. Studer, ‘Azure ile bu değişmeyecek ‘dedi. ‘partner ekosistemi çok kritik bir bileşendir.Onlar önceden beri müşterilerle ilişkiyi kurmuş bulunmakta.’

Partnerlar, Azure içeren Dynamics ürünlerini , temeli SaaS modeline dayanan ücretlendirme üzerinden abonelik ile satabilecekler.Ancak hala bu ayrıntıların üzerinden geçiliyor,Studer, ’Beta versiyonlara geçişte (NAV için) ,bu işlemleri yönetmede en iyi yolu tespit edeceğiz. Bu işlemi yapabileceğimiz en basit şekilde yapacağız.’ dedi.

Constellation Research CEO’su, analist Ray Wang, , Dynamics abonelik ücretlemesinin, tamamlandığında ‘ Mevcut modellere öncülük etmesi muhtemel’ diye belirtti.

Azure’ye geçişten sonra ,tüm Dynamics ERP ürünleri , gelişme formunda ve geleneksel hosting partnerlarında yer almaya devam edecek.

Turner konuşmasında, özellikle , ‘Tüm Dynamics kullanıcılarına, Office 365 üretkenlik sürümü ya da Windows 8 OS gibi gelecek teknolojileri gibi  Microsoft’un bulut yazılımdaki geniş portföyü sayesinde kazanacakları avantajları satmayı hedeflediklerini vurguladı.

Turner, ayrıca, Windows 8’in chip mimari desteği cihazlarda çeşitilk ve Metro kullanıcı arayüzü, farkı cihaz tipleri arasında daimi bir kullanım deneyimi sunacaktır ve kullanıcı,  tüm bunlara ilave olarak Microsoft’un Dynamics ürünlerini de içeren tüm yazılım portföyünden de yararlanabileceğini belirtti.

Wang, konuşmasında ‘Dynamics büyüyor, Microsoft’un içindeki sinerji farkedilmeye başlandı.’ Dedi.

Turner ayrıca Microsoft’u agresif bir şekilde karlı işlere yatırım yapan bir şirket olarak tanımlamak istiyor.

‘Microsoft bu sene araştırma ve geliştirmeye 9 billion dolar yatıracak ve bunun toplamda 3 billion doları yakın gelecek teknolojileri üzerine olacak.’dedi. Paranın tam olarak nelerin üzerine yatıralacağını açıklamasa da ‘temel olarak her ürünün’ önümüzdeki 12-16 ay içinde ‘yenileneceğini’ söyledi.

Pazartesi günü açıklanan diğer haberler;

-Dynamics CRM ile ilgili yeni geliştirme , on-demand ve on-premise verisyonlarında kullanılan aynı kod temeli, dördüncü çeyrekte açıklanacak. Microsoftun açıklamasına göre yeni özellikler ‘sosyal müşteri ilgisi ve bulut-temelli data güçlendirme hizmetleri’ üzerine odaklanacak.

Accenture, McLane Logistics Technology ve Bull’un da dahil olduğu sistem integratörleri AX ekosistemine dahil oldular ve çeşitli dikey çözümler için yerelleştirme çalışmalarına başladılar.  

-Microsoft, InsideView ile kurduğu ortaklık ile tedareikçilerin ‘satış zekası’ yazılımını Dynamics CRM ile birleştirecek. 


25 Haziran 2012 Pazartesi

Navision - Sıkça Sorulan Sorular

1. Navision tasarım araçları ya da veritabanından tablolara erişerek kayıt silmek mümkün mü?
Kesinlikle hayır! Bütün veritabanı ilişkileri biliniyor olsa bile tavsiye edilmez.
2. Stok miktarlarında virgülden sonraki iki hane girilemiyor?
Genel muhasebe -> kurulum, birim ve tutar ondalık haneleri ayarı yapılmalı. 2:2, 0:2 gibi.
3. Stok formunda açıklama alanı 30 karakter ve yetmiyor. Bu alanı artırabilir miyiz?
“Açıklama 2” alanını forma ekleyebilir ve onu kullanabilirsiniz. Açıklama alanını artırmak işi sistemde birçok nesnede değişiklik yapılmasını gerektireceğinden “Açıklama 2” alanını kullanarak daha pratik çözüm üretebilirsiniz. Genel yaklaşım olarak, nesnede hemen değişiklik yapmak yerine varolan çözüm alternatiflerinden yararlanmayı deneyiniz.
4. Sabit Kıymetlerin satın alma işlemlerinde satın alma belgelerine KDV gelmiyor. Sabit kıymetin KDV tanımı nereden alınıyor?
Sabit kıymet KDV Kayıt grupları içerisinde “Edinme Maliyeti” olarak tanımlanan muhasebe hesap kartının deftere nakil sayfasında yer alan “satın alma” ve “KDV ürün grubu” tanımlarından gelir. Örneğin, 255.01 GM hesabının deftere nakil sayfasındaki tanımlamalarda ne tanımlandı ise, ilgili hesabı kullanan sabit kıymet KDV deftere nakil grubu otomatik olarak satınalma belgesi satırına gelir.
5. Hesap planını ağaç yapıda (tree-view) olarak tanımlamak mümkün mü?
Hayır, sadece boyut gösteriminde ağaç yapıda kurgu yapılabilir. Hesap planı ağaç yapıda tanımlamada amaç, üst hesaba kayıt yaptırılmaması ise kartta yer alan “Doğrudan Deftere Nakil” ve “Hesap Türü” alanlarına verilecek değerler ile bu fonksiyonalite elde edilebilir.
6. Çift hesap planı (Double booking) ile kayıt yapmak mümkün mü?
Navision standart sürümde öyle bir fonksiyonalite yok. Fakat ihtiyaca göre bir boyutu alternatif hesap planı gibi kurgulayıp normal hesap planındaki her hesap için ilgili boyuta denk gelen boyut değerini, alternatif hesap planındaki bir hesap olacak şekilde bir eşleştirme ile yapılacak bir model belki ihtiyacı karşılar.
Not: Bu model kurgulanmadan önce alternatif hesap planındaki hesap sayısı, eşleştirme şekli (1->n, n->n vs. gibi) mutlaka gözönünde bulundurulmalıdır.
7. Geliştirilen nesne numaraları yanlış verilmiş ve başka bir aralığa taşınmak isteniyor. Örneğin 50000 lerde geliştirilen nesneler 60000 aralığına taşınacak. Nasıl yapılır?
Compare and Renumbering Tool kullanabilirsiniz.
8. Teklifler siparişe dönüşürken siliniyor. Nasıl silinmemesi sağlanabilir?
Teklif ekranında bulunan arşivleme işlev kullanılabilir.
Not: Bu işlevin İş İlişkileri Yönetimi modülünün bir granülüne ait olduğu hatırdan çıkarılmamalıdır.
9. Boyutları dönem içinde değiştirmek mümkün mü?
Mümkün de olsa tavsiye edilmez. En iyi yöntem, implementasyon aşamasında belirlenmesi ve live olmadan önce son halini alması.
10. Farklı boyutlar için, oranlar aynı da olsa, muhasebe yevmiye defterinde farklı KDV satırları oluşuyor. Birleştirilmesi mümkün mü?
Navision da muhasebe kayıtları ilgili defter girişleri ile genelde 1-1 ilişki şeklinde olduğundan kesinlikle gerek muhasebe defter girişlerine ya da başka herhangi bir defter girişi tablosuna (ledger) müdahele edilmesi tavsiye edilmez. Yevmiye defteri sayfası çoğalması ERP uygulamalarında doğası gereği olabiliyor. Bu konuda geleneksel muhasebe yazılımlarına alışmış kullanıcıların implementasyon sırasında bilinçlendirilmesi gerekmektedir.
11. Navision içerisinde user tanımladım ama SQL veritabanına bağlanmıyor? (SQL Option kullanıyorum)
SQL veritabanıında login yaratın, Navision içerisinden user tanımlayın ve Eşitle işlevini çalıştırın.
Not: Navision güvenlik sistemi, bir yetkili kullanıcı için veritabanı oturumu açma oluşturduğunuzda başlatılır. Yetkili kullanıcı bundan sonra Navision içinden bu veritabanına tüm erişime sahip olur ve erişimi yönetir. Yetkili kullanıcı oluşturulana kadar, sisteme erişimi olan tüm kullanıcılar Navision veritabanında istedikleri hareketleri gerçekleştirebilirler.
Yetkili kullanıcının ilk yapması gerekenlerden biri, veritabanına erişimi olacak diğer kişiler için kullanıcı kimlikleri, Windows oturumu açma veya veritabanı oturumu açma hakkı oluşturmak ve bu kullanıcılara roller atamaktır. Navision’da izinler şirket düzeyinde tahsis edilir.
Güvenlik hakkında daha fazla bilgi için bkz: Kurulum ve Sistem Yönetimi el kitabı: Microsoft Business Solutions–Navision SQL Server Seçeneği.
12. Yevmiye defteri sıralama işlemini nasıl yaparım?
16901 numaralı raporu çalıştırın; bu rapor öncelikle “GL Register” tablosundaki “Article No” alanını tarihe göre sıralayacak ve sonra yevmiye defterini önizleme ekranına getirecektir.
13. Çek senet muhasebe entegrasyonunu nasıl yapacağım?
Kambiyo senetleri modülünde muhasebe entegrasyonları portföy tanımları içinde ilişkilendirilen banka kartlarına ait kayıtlara aktarım grupları üzerinden yapılmaktadır. Kambiyo senedi bordro işleminde, bordroda hangi portföy kullanıldı ise o portföye bağlı banka hesabına bağlı muhasebe kartı, muhasebe defterlerine nakledilir.
14. Normal amortisman ve hızlandırılmış amortisman yöntemlerinde amortisman yıl sayısına müdahele edilemiyor?
- Normal amortisman yönteminde bitiş kayıtlı değeri verilirse verilen tutara ulaşıldıktan sonra amortisman ayırmıyor. Bitiş kayıtlı değeri verilmez ve amortisman bitiş tarihi yazılırsa son yıl orana bakmaksızın tümünü ayırıyor. Mevzuata uygun
- Azalan Bakiye-1 amortisman yönteminde bitiş tarihi verilemiyor. Dönem dışında amortisman başlangıç tarihi verilemiyor. Mevzuata uygun değil, yönetimsel amaçlarla kullanılmalı.
- Azalan Bakiye-2 amortisman yönteminde bitiş tarihi verilemiyor. Dolayısıyla bitiş kayıtlı değeri verilmediği takdirde herhangi bir yıla bakmaksızın sürekli kalan tutarı verilen oran kadar düşürüyor. Mevzuata uygun değil, yönetimsel amaçlarla kullanılmalı.
- AB1/NA amortisman yönteminde bitiş tarihi verilebiliyor. Bitiş kayıtlı değeri verilirse verilen tutara ulaşıldıktan sonra amortisman ayırmıyor. Bitiş kayıtlı değeri verilmezse herhangi bir yıla bakmaksızın sürekli kalan tutarı verilen oran kadar düşürüyor. Bitiş kayıtlı değeri verilmez ve amortisman bitiş tarihi yazılırsa son yıl orana bakmaksızın tümünü ayırıyor. Dönem dışında amortisman başlangıç tarihi verilemiyor. Mevzuata uygun.
- AB2/NA amortisman yönteminde bitiş tarihi verilebiliyor. Bitiş kayıtlı değeri verilirse verilen tutara ulaşıldıktan sonra amortisman ayırmıyor. Bitiş kayıtlı değeri verilmezse herhangi bir yıla bakmaksızın sürekli kalan tutarı verilen oran kadar düşürüyor. Bitiş kayıtlı değeri verilmez ve amortisman bitiş tarihi yazılırsa son yıl orana bakmaksızın tümünü ayırıyor. Mevzuata uygun.
- Genel Özellikler;
o Bitiş kayıtlı değeri verilmediği takdirde herhangi bir yıla bakmaksızın sürekli kalan tutarı verilen oran kadar düşürüyor.
o Bitiş kayıtlı değeri verilirse amortisman bitiş tarihine bakmaksızın verilen tutara ulaşıldıktan sonra amortisman ayırmıyor. (Yeniden değerleme yapılılırsa yeniden değerleme kadar ayırıyor.)
o Bitiş kayıtlı değeri ve amortisman bitiş tarihi verilmezse herhangi bir yıla bakmaksızın sürekli kalan tutarı verilen oran kadar düşürüyor
o Bitiş kayıtlı değeri verilmez ve amortisman bitiş tarihi yazılırsa son yıl orana bakılmaksızın tümü ayrılır.
15. Kaynak kodu alanını hangi amaçlarla kullanabilirim?
Günlük, sipariş, fatura veya iade faturalarını deftere naklettiğinizde ve çeşitli toplu işlemleri çalıştırdığınızda, girişler finansal raporlarda oluşturulur.
Bazen, belirli bir girişin, yevmiye defterinin veya satınalma faturasının deftere naklinden kaynaklanması gibi, nereden kaynaklandığını görmeniz gerekebilir. Bunun için, Kaynak Kodu ve Kaynak Kodu Kurulumu tablolarını kullanın.

Dikkat

Yeni bir şirket kurduğunuzda, program Kaynak Kodu ve Kaynak Kodu Kurulumu tablolarını otomatik olarak doldurur.
Deftere naklettiğinizde veya bir toplu işlem çalıştırdığınızda, program uygun kaynak kodunu girişe otomatik olarak iliştirir. Örneğin, yevmiye defterinden deftere naklettiğinizde, program girişi YEVDFT olarak kodlar.
Belirli bir girişin nereden geldiğini görmek için ilgili giriş tablosuna (G/M Girişi, Müşt. Defter Girişi, Satıcı Defter Girişi, Madde Defter Girişi, vb) giderek, girişin yanındaki Kaynak Kodu alanının içeriğine bakabilirsiniz.
Giriş tablosu penceresinde Kaynak Kodu alanı yoksa, bu alanı eklemeniz gerekir. Bu konuda bilgi edinmek için Uygulama Tasarımcısı Kılavuzu’na bakın.
Ana Menü, Genel Muhasebe, Kurulum, İzleme Kodları, Kaynak Kodları’nı seçerek Kaynak Kodu tablosuna erişebilirsiniz. Kaynak Kodu tablosu olası tüm kaynak kodlarını içerir.
Kaynak Kodu Kurulu tablosunu bulmak için Ana Menü, Genel Muhasebe, Kurulum, İzleme Kodları, Kaynak Kodu Kurulumu’nu seçersiniz. Bu tablo tüm deftere nakil yöntemleri (yevmiye defterinden, satınalma faturasından ve diğerleri) ile giriş oluşturan toplu işlemlerin adlarını içerir. Her deftere nakil yöntemi veya toplu işlemin yanında, ilgili bir kısaltma içeren kaynak kodu bulunur. Örneğin: YEVDFT Yevmiye Defteri
16. Form tasarımına girerken yetki hatası alıyorum. SUPER rolüne sahip olduğu halde neden yetki hatası alıyorum?
Navision yetkilendirme sistemindeki rol tanımı ile lisanslama sistemininden kaynaklanan erişim hakkı farklı alanlar. Form tasarımı, lisans dosyanızdaki tasarımcılara erişim hakkı ile verilen bir haktır. Ayrıca kullanıcılarda yetkilendirme yapılırken tasarımcılara giriş hakkını, izinler çalışma ekranında yine kısıtlayabilirsiniz.
17. Nokta vuruşlu yazıcılarda yevmiye defteri dökümü yavaş alınıyor. Nasıl hızlandırabilirim?
Navision önizleme ekranından yazıcıya gönderilen döküm, grafik modda gönderilir. Yevmiye defteri dökümlerini nokta vuruşlu yazıcılarda yazdırmak “mevzuatsal bir zorunluluk değildir”. Bu nedenle yazıcı olarak laser yazıcıları önermenizi tavsiye ederim.
18. Bir sistem tablosuna alan eklerken lisansla ilgili yetkilendirme hatası alıyorum?
Tablolar üzerindeki değişiklikleri 50000-99999 aralığında numara vererek yapın. Hem tablo numaraları hem de alan numaraları bu alanda olmak zorundadır. Navision numaralandırma sisteminde aralıklar şu şekilde tanımlanmaktadır:
- 1-9999: Temel uygulama aralığı
- 10000-49999: Ülkeye özel alanlar
- 50000-99999: Müşteriye özel alanlar
- 100000-999999999: Navision geliştirici iş ortakları tasarım alanları
19. Navision ile otomatik yedekleme yapmak mümkün mü?
Navision ile takvim planlama Navision Application Server kullanılarak yapılan geliştirmeler ile mümkündür. SQL Option sürümünde otomatik yedekleme için SQL Server araçlarını kullanabilirsiniz.
20. Üretim modülü haricinde stok firelerini nasıl girmeliyim?
Stok günlüklerini kullanabilirsiniz. Bu ekranda dikkat etmeniz gereken nokta, “giriş türü” alanını “Negatif ayarlama” olarak seçmeniz gerektiğidir. Giriş türü alanı ile şu bilgiler yardım dosyasında bulunabilir:
- Satınalma: Bir satınalmayı kaydetmek için kullanılır. Günlük satırı deftere nakledildiğinde satınalma istatistikleri ve fiyatları güncelleştirilir.
- Satışlar: Bir satışı kaydetmek için kullanılır. Günlük satırı deftere nakledildiğinde satış istatistikleri güncelleştirilir.
- Pozitif Ayrl: Stok maddelerinde satınalma dışında meydana gelen artışları kaydetmek için kullanılır.
- Negatif Ayarl: Kullanılamayan maddeler veya stok zararı ya da daralması gibi, stok maddelerinde meydana gelen satış dışı azalmaları kaydetmek için kullanılır.
- Transfer: Konumlar veya boyutlar arası bir transferi kaydetmek için kullanılır.
- Tüketim: Tüketim girişi kaydetmek için kullanılır.
- Çıktı: Çıktı girişi kaydetmek için kullanılır.
21. TL işlemlerde kur farkı kayıtları oluşturuyor? TL döviz türündeki kur olarak ne tanımlamalıyım?
Navision döviz tanımlarında yerel para birimleri için bir döviz tanımlaması yapmanıza gerek yoktur. Sadece genel muhasebe kurulumu – LPB Kodu alanını, raporlama amaçlı olarak TL ya da YTL olarak tanımlamanız yeterlidir. Eğer Türk Lirasını döviz olarak tanımlarsanız sistem, TL ile girilen tüm belgeleri de dövizli işlem olarak algılayacaktır. Bu nedenle TL için bir döviz tanımı yapmayıp, sadece dövizler için döviz tanımını yapın. Kur girişini ise şu şekilde tanımlayabilirsiniz:
Başlangıç TarihiDöviz Cinsiİlişkisel Döviz KoduDöviz Kuru Tutarıİlişkisel Döviz Kuru TutarıAyarlama Döviz Kur Tutarıİlişkisel Ayrlm Döviz Kur Tut.Sabit Döviz Kur Tutarı
21.09.2004
USD
1
1,530,000
1
1,530,000
Para Birimi
Not: YTL işlemlerde TL, döviz olarak sisteme tanımlanacak ve sistemde TL ile yapılan her ödeme ve tahsilat, mevzuat gereği dövizli işlem gibi hareket görecektir.
22. Döviz tanımlarındaki genel sekmesindeki “Gerçekleşen Kazançlar” hesabı ile raporlama sekmesindeki “Gerçekleşmiş G/M Kazançları” hesabı arasındaki fark nedir?
Genel sekmesindeki alanlar, ilgili döviz ile yapılan işlemlerden doğan kazanç ya da kayıpların kaydedileceği muhasebe hesaplarını, başka bir deyişle muhasebedeki “Kambiyo Karları” ve “Kambiyo Zararları” hesaplarını tanımlamak için kullanılabilir. Raporlama sekmesindeki muhasebe hesapları ise; ilaveli para birimi ile yerel para birimi arasındaki para birimi ayarlamalarını ayarlamak için kullanılmaktadır. Raporlama sekmesindeki hesapları, bilanço dışında nazım hesaplarda bir alanda tanımlanması tavsiye edilebilir.
23. Navision uygulama geliştirme esnasında uyulması gereken development standart ları var mıdır?
Bu gibi standartlar NA Gui Guide (Navision Attain GUI Guide) dökümanında tavsiye niteliğinde yer almaktadır. Bu standartlara uyulması, güncelleştirmeler, diğer geliştirmeler ve Navision uygulaması ile uyumluluk gibi açısından tavsiye edilir.
24. Navision tablolarına SQL veritabanında doğrudan veri yazmak mümkün mü? Geliştirdiğimiz bir uygulamanın Navision a doğrudan veri yazmasını istiyoruz.
Kesinlikle tavsiye edilmez. Navision uygulamasında iş kuralları (business rules) Navision veritabanı içerisinde tutulmaktadır. Bu altyapı, tablolardaki bütün veri manipülasyonlarında (insert, update, delete) bu iş kurallarının uygulanmasını sağlar. Dışarıdan SQL tablosuna yapılan doğrudan müdahele, bu iş kurallarının atlanması ve çalışmaması sonucunu doğurabilir. Çözüm olarak 3. taraf uygulamayı Navision Application Server, Navision C/Front gibi araçlar kullanarak entegre etmeli ya da dosya alış – verişi için Navision dataport aracı kullanılmalıdır.
25. Giriş tablolarında (Ledger Entries) modifikasyon yaparsam sakıncalı olur mu?
Geliştirmelerde giriş tablolarınıza doğrudan kayıt yapmanız tavsiye edilmez. Bunun yerine günlük (journal) tablolarına kayıt yapmanız ve ilgili CodeUnit’ lerdeki işlevleri çalıştırmanız tavsiye edilir. Örneğin 17- GL Entry tablosuna yapılacak kayıt için 81-Gen.Journal Line tablosuna veri girişi yapıp 12- Gen. Jnl.-Post Line code unit çalıştırılmalı.
26. Her müşteri için muhasebede farklı hesap açıldığında bunu nasıl modelleriz?
Navision implementasyonlarında her müşteriye ayrı muhasebe kartı açmak yerine, müşterileri fonksiyonlarına göre gruplayıp muhasebede her gruba bir kart açılması ve hesap planının sadeleştirilmesi tavsiye edilir. Amaç her müşterinin muavin dökümünü almak ise müşteri kartından müşteri ekstresi ile aynı bilgiye ulaşılabilir. Müşteri kartına ayrı muhasebe hesabı açmanın, bir bilgiyi ikinci kez girmekten öte bir işlevselliği yoktur. Ayrıca, yeni açılan her müşteri kartında, o müşteri kartına ait özel kayıtlara aktarım grubu tanımlamak ve yeni bir muhasebe hesabı açmak gibi işlemler, günlük işlemleri sırasında yeni müşteri açma işlemini zorlaştıracağı için böyle bir model tavsiye edilmemektedir. Aynı model banka kartları, satıcılar, stok kartları ve sabit kıymet kartları için de uygulanabilir.
27. Navision’ da word, excel, jpeg gibi dosyaları Navision dökümanları ile ilişkilendirmemiz mümkün mü?
Mümkün. Bu işlem için “İş İlişkileri Modülü” içerisinde “Etkileşimler” işlevini kullanın. Kişilerinizle yapılan her türlü etkileşimde dosyaları gelen ya da giden dosya olarak saklayabilirsiniz.
Ayrıca stok, personel, sabit kıymet gibi bazı kartlarda kart ile ilişkili olarak resim dosyası saklayabilirsiniz.
28. Eğitim planı nasıl olmalı?
Öncelikle anahtar kullanıcı eğitimi olmalı. Bu eğitimin içeriği End user eğitimi gibi olmamalı. Daha çok implementasyon sırasında aynı dili konuşabilmek adına Navision kavramları gösterilmeli. Navision’ dan en çok verimi alabilmeleri adına eğitim sırasında esnek, genişletebilir alanları ve sınırları çok iyi belirtilmeli. Proje sırasında özellikle tasarım aşamasında anahtar kullanıcıların fikirleri alınmalı. End-user eğitimleri en sona bırakılmalı ve günlük işlemlerin nasıl gerçekleştirileceğine dair bolca örnek, test yaptırılmalı.
29. İmplementasyonlarda nasıl bir sıra izlenmeli?
Analiz->Tasarım->Geliştirme ve Test->Uygulama ve Eğitim->Destek aşamalarından oluşmalı. Bu model ile ilgili MBS Implementation Methodology materyallerinden faydalanabilirsiniz.

Microsoft Dynamics NAV, çalışanların ve süreçlerin daha üretken olmalarını sağlar

Yeni üretkenlik seviyelerine ulaşmak için işbirliğini geliştirin ve kullanıcıları süreçlere bağlayın

Yeni üretkenlik seviyelerine ulaşmak için işbirliğini geliştirin ve kullanıcıları süreçlere bağlayın

Kuruluşunuz çapında iletişimi ve işbirliğini arttırın

Kişilerin iletişimi ve işbirliği daha kolay olduğu zaman, daha üretken olurlar. Microsoft Dynamics NAV size aşağıdakileri yaparak yardımcı olabilir:
  • Doğru ve erişilebilir bilgiler sağlayarak. Tüm veriler tek bir veritabanında saklanır ve çalışanlar kolayca tüm ekranlardan inceleme yapabilir ve gerçek zamanlı bilgilere erişebilir.
  • Birden fazla saha veya ekip arasındaki bilgi paylaşımını hızlandırmak. Microsoft Dynamics NAV'den farklı konumlardaki çalışanlarınıza bilgi ve işlevsellik getirmek için Windows SharePoint Services'dan yararlanın.
  • Microsoft Dynamics NAV kayıtlarını ilgili belgelere bağlayarak. Microsoft Dynamics NAV'deki Bağlantıları Kaydet özelliği, Microsoft Dynamics NAV kayıtlarını raporlar ve elektronik tablolar gibi ilgili belgelere bağlamanızı sağlar. Örneğin bir satış emri veya satın alma emrinde Microsoft Office SharePoint Server'daki veya bir dosya sunucusu üzerindeki belgelere bağlantı oluşturabilirsiniz.
  • Birden fazla kuruluşu bağlayarak. Çok sayıda büyük veya uluslararası kuruluş yan şirketlerinde Microsoft Dynamics NAV kullanmaktadır. Bazı durumlarda bu kuruluşlar Microsoft Dynamics NAV'i merkez ofislerindeki bir merkezi ERP sistemi ile entegre etmektedir. Bu kuruluşlar sonuç olarak yan şirketlerin kendileri için özel olarak geliştirilmiş tanıdık ve son derece uyarlanabilir bir çözüm kullanarak daha verimli çalışmasını sağlarken, bilgileri daha iyi bir şekilde paylaşabilirler.

Daha hızlı ve daha akıllı bir şekilde çalışın

Microsoft Dynamics NAV, çalışanlarınızın çalıştığı şekilde çalışır. Onların daha üretken olmalarını sağlar ve işinizin başarısını arttırır. Bu nasıl olacak:
  • Daha hızlı ve daha bilgili kararlar vererek. İnsanların gerçekte nasıl çalıştıkları üzerine yapılan kapsamlı araştırmalara dayanan Microsoft Dynamics NAV, bir çalışanın rolüne dayanarak bilgi ve işlevlere erişimi basitleştiren bir Rol Odaklı kullanıcı deneyimi sunar. Çalışanlar Rol Odaklı arabirim aracılığıyla görevler, çalışma sayfaları, bildirimler, listeler, temel performans göstergeleri (KPI) ve raporlar gibi ilgili kurumsal etkinlikleri görebilirler ve böylece iş önceliklerini daha kolay bir şekilde belirleyebilir ve daha hızlı ve daha bilgili kararlar verebilirler.
  • Daha çabuk hızlanarak. Microsoft Dynamics NAV diğer Microsoft ürünleri ve teknolojileri gibi görünür ve hissedilir ve ilk baştan gereken eğitimi minimuma indirir ve üretkenliği hızlandırır.
  • Zaten bildikleri araçları kullanarak. Çalışanlar Microsoft Dynamics NAV ile Microsoft Office sistemi gibi zaten bildikleri çoğu aracı kullanarak çalışabilirler. Örneğin Microsoft Dynamics NAV'den alınan veriler ile Excel'de rapor oluşturabilirler veya fatura, satış emri ve diğer iş belgelerinin daha hızlı bir şekilde oluşturulabilmeleri için doğrudan Word'e veri aktarabilirler. Microsoft Dynamics NAV Outlook ile eşlenebilir ve çalışanların uygulama değiştirmeden toplantı düzenlemelerini, bağlantılarını yönetmelerini ve e-posta gönderebilmelerini sağlar.

Microsoft Dynamics NAV yazılım demolarını görün ve deneyin

Try Microsoft Dynamics NAV software demos

Microsoft Dynamics NAV 2009 yazılımı demosu

Microsoft Dynamics NAV 2009, kullanıcılara kendi potansiyellerini ortaya çıkarmaları ve kurumsal performansta yeni düzeylere gelmeleri için araçlar ve bilgiler sağlayan, küçük ve orta ölçekli kuruluşlar için tasarlanmış bir kurumsal yönetim çözümüdür.
Microsoft Dynamics NAV yazılım demolarını izleyin (Microsoft Silverlight).
En iyi demo deneyimi için:
Silverlight bende kurulu değil mi?
Videoları .wmv biçiminde izlemek için Windows Media Player kullanın.
(Get Windows Media Player)
Log onto our test drive environment using your Web browser and experience Microsoft Dynamics NAV first hand without installing it on your computer.

Microsoft Dynamics NAV 2009 test sürüşü

İnternet tarayıcınızı kullanarak test sürüşü ortamımıza oturum açın ve Microsoft Dynamics NAV'i bilgisayarınıza yüklemeden ilk elden deneyin.
Microsoft Dynamics NAV'a test sürüşü yapmak için burayı tıklatın (kaydolmanız gereklidir).

Microsoft Dynamics NAV, farkı olan eksiksiz bir ERP çözümüdür

Basit. Akıllı. Yenilikçi.
Microsoft Dynamics NAV, 1984 yılından beri devreye alması kısa süren, yapılandırması kolay ve kullanımı basit bir eksiksiz kurumsal kaynak planlama (ERP) çözümü arayan orta ölçekli kuruluşlar tarafından tercih edilmektedir. Günümüzde Microsoft Dynamics NAV'in temelinde basitlik yatmaktadır. Son teknolojiye sahip işlevleri sayesinde başarılı bir şirketi çalıştırmak ve büyütmek için ihtiyacınız olan her şeyi kapsar. Bir milyondan fazla kullanıcı son derece özel kurumsal süreçlerini kolaylaştırmak için Microsoft Dynamics NAV kullandı ve günümüzde bu çözüm 42'den fazla ülkeye özgü sürümde bulunuyor.
Microsoft Dynamics NAV, şirketlere ve çalışanlarına çalışma bölgelerindeki yerel ihtiyaçlar ile ilgili, sektöre özgü (en üst düzeyde uzmanlaşmış sektörler ve kuruluşlar için bile) işlevler sağlamaktadır. Microsoft Dynamics NAV'in kullanımı kolaydır ve şirketlerin kolayca işlev, özel uygulama ve çevrimiçi ticaret özellikleri eklemelerini sağlayan hızlı uyarlanabilirlik ve basitleştirilmiş özelleştirilebilme özellikleri sunmaktadır. Çalışanlar Microsoft Dynamics NAV ile daha etkili olabilirler ve şirketin rekabet gücü artar.

Eksiksiz tek bir ERP çözümü

Microsoft Dynamics NAV, şirketinizin işlevlerini tek bir entegre sistemde toplar. Microsoft Windows Vista ve Microsoft Office ile yakın görsel ve işlevsel bağlantıları olan, öğrenmesi kolay, kullanımı basit bir çözümdür ve devreye alınması kısa sürer. Merkezi hale getirilmiş bir veritabanında saklanan entegre mali, üretim, tedarik yönetimi, satış ve pazarlama, proje yönetimi, insan kaynakları ve hizmet yönetimi bilgileri ile çalışanlarınız hızlı ve etkili bir şekilde çalışabilirler ve işinizi büyütmenize yardımcı olurlar.
Microsoft Dynamics NAV'in büyümeyi yönetmenize ve değişen iş koşullarına karşılık vermenize nasıl yardımcı olabileceğini öğrenin.

Daha fazla verimlilik için yüksek basitlik

Günlük hayatta görevleri basitleştirmek ve düzenlemek, gereksiz verileri ortadan kaldırmak ve bilgileri kolayca ve hızlı bir şekilde alabileceğiniz yerlere koymak zor olabilir. Bu iş, tam olarak Microsoft Dynamics NAV 2009 Rol Odaklı Kullanıcı Deneyiminin ofis iş istasyonunuz için yaptığı şeydir. Görmenize gerek olmayan özelliklerin %90'ını saklar. İhtiyacınız olan işlem ve bilgileri görmeye teşvik eder ve temiz bir pencere ve yakında gelecek olan görevlere bir genel bakış sunar. Görevlerinize öncelik vermenize ve işinizi üretken, canlandırıcı ve eğlenceli hale getirmenize yardımcı olur.
Rol Odaklı ana sayfalar (Rol Merkezi adı verilir) ile kullanıcılar iş önceliklerini kolayca görebilir ve herhangi bir iş değil, kendi işleri için ihtiyaçları olan bilgi ve görevlere erişebilirler. Sonuç? Çalışanları ve şirket yöneticilerinin yetenek ve becerilerini kurumsal başarıya yönlendirebilmeleri için serbest bırakan yenilikçi bir çözümdür. Microsoft Dynamics NAV'deki Rol Merkezleri, genel müdürden muhasebe müdürüne, satış müdürüne ve depo işçisine kadar herkesin ihtiyaç duydukları görev, bilgi ve raporlara eksiksiz olarak tek bir görünümden erişimini sağlar.
Microsoft Dynamics NAV içinde Microsoft Office Excel ve Windows SharePoint Services gibi tanıdık programlar ile derinlemesine entegrasyon, uygulamalar arasında gezinmeden iletişim kurmayı, etkili şekilde işbirliği yapmayı ve bilgi paylaşmayı kolaylaştırır.
Microsoft Dynamics NAV'in daha iyi karar verebilmek için kuruluşunuzun kişilere, bilgilere ve süreçlere bağlanmasını nasıl kolaylaştırabileceğini öğrenin.

Akıllı kararlar verme

Microsoft Dynamics NAV, şirketinizdeki tüm bireylerin önsezileri gerçek bilgilere, bilgileri de kararlara dönüştürebilmelerini sağlar. Kullanıcılar gerçek zamanlı veriler ve çok çeşitli analitik ve raporlama araçlarına erişim ile (grafikli ekranlar, çevrimiçi analitik işleme (OLAP) küpleri ve İnternet tabanlı temin etme seçenekleri dahil olmak üzere) kurumsal başarıyı arttıran bilgili ve güvenilir kararlar verebilirler.
Microsoft Dynamics NAV'in şirketinize daha iyi kurumsal bilgi edinme konusunda nasıl yardım edeceğini öğrenin.

Uygulaması hızlı, yapılandırması kolay ve kullanımı basit

İşlemlerinizi veya BT bütçenizi kesintiye uğratmadan değişen iş gereksinimlerini karşılayın ve mevcut BT yatırımlarınızdan en iyi şekilde faydalanın. Microsoft Dynamics NAV, sisteminizi günümüz iş gereksinimleri için ayarlamanız için gereken esnekliği sağlar ve değişim ve büyüme için güvenilir bir platform sunar. Güvenlik özellikleri, kimin neye erişeceğini kontrol etmek için sistemi yapılandırabilmenizi sağlar. Dahili araçlar ve açık mimari, Microsoft iş ortaklarının temel sistemi şimdiki ve gelecekteki özel ihtiyaçlarınızı karşılayacak şekilde uyarlayabilmelerini sağlar. Nesne odaklı geliştirme ortamı ve kompakt kaynak kodu, sistemi bakımını ve diğer sistemlere bağlantı kurmayı basitleştirir.
Microsoft Dynamics NAV'in maliyetleri düşürmenize ve BT yatırımlarını daha iyi bir şekilde yönetmenize nasıl yardımcı olabileceğini öğrenin.

NAV 2013 Yeni özellikler Liquidity , Cost Accounting and Kitting

Liquidity, Cost Accounting and Kitting

by Vjekoslav Babic on March 30, 2009
It’s hardly any news for the lucky 21 countries which have had them by default for about two years, but for other 18 which haven’t, there is an alarmingly low awareness about three interesting NAV functionalities: Liquidity, Cost Accounting and Kitting.
These three have been named Local Functionality, which means they are a part of a localized version in some of the countries. For other countries, this functionality is not available by default, but it doesn’t mean it can’t be licensed or implemented for customers in other countries as well.

Here is a short description into each of these three (italics are taken from the documentation):
  • Liquidity: With the liquidity forecast from Microsoft Dynamics NAV, you can
    generate predictions of a company’s liquidity. The liquidity of a company indicates its financial solvency and reveals whether the company is in a position to meet its financial obligations in a timely manner.
  • Cost Accounting: With the cost accounting module, financial management from Microsoft Dynamics NAV is supplemented with operational accounting. It allows tracking cost by cost types, cost centers and cost objects, posting and transferring of cost entries, allocations (static and dynamic), all of this coupled with reporting and budgeting capabilities.
  • Kitting: Kitting is the assembly, grouping or packaging of several inventory items into a consolidated product. While in kit, items are not tracked individually but as an indivisible whole. Kits can be assembled and disassembled, meaning that items packed can be de-packed at any time (while retaining correct costing). Kits can be tracked with all sales order processing functions, including advanced functions such as order promising. More about kitting can be found here and here.
Useful features all three, no doubt to it. To learn more about them and how to put them to work, check this page which contains training manuals for all three.
Now, if you don’t live in any of the 21 countries which don’t have these functionalities, you can still license them and implement them on your projects for your customers, by following the procedure explained at Guidelines for Licensing Cross-version Functionality for Microsoft Dynamics NAV on PartnerSource.
Obviously, you’ll have to do the localization legwork yourself (Microsoft won’t help you with this), but this shouldn’t be too difficult. Anyhow, it should be less difficult (and less risky) than developing any of these from scratch.
To help you decide which country version you should start with, and take the base objects from, here is the matrix which shows which functionality is available in which country’s localization:
CountryLiquidityCost AccountingKitting
Australiaüüü
Austriaü
Canadaü
Franceü
Germanyü
Indiaü
Indonesiaüü
Malaysiaüüü
Mexicoü
New Zealandüüü
Norwayü
Philippinesüüü
Portugalüü
Russiaü
Singaporeüüü
Spainüü
Switzerlandüü
Thailandüü"center">ü
Turkeyü
United Kingdomü
USAü

It still beats me why these three haven’t found their way into the standard NAV W1 release. The matrix above tells me there is no rule about which Group (or Tier) these countries come from, so I suppose it was just about lobbying capabilities of each specific country :-)
Since I come from a country not listed above, I don’t have any direct experience with any of these three functionalities. How about you? What’s your experience? Take a minute and use the comment form below to share it.

Performance on NAV 2013

The first performance impressions are in and it looks like NAV 2013 is the first version on SQL Server that is going to outperform the native database server.

When talking about whether to upgrade to NAV 2013, one of the things that my customers are interested in most is whether it will perform at acceptable levels. I've been wanting to do do something elaborate, and use the new testability capabilities in NAV 2013 to do a benchmark test for performance specifically. As often happens, plans don't always come together, and by the time I starated forming some ideas, other people have gone and done a much better job than I could have. So, what I thought I'd do is compile a number of links to performance related content that I've found so far.
First off, my fellow MVP Jörg Stryk wrote a very technical article about his impressions of NAV 2013 from a SQL Server point of view. He shares his sources, he's done some comparisons between his own T-SQL and the queries that are generated by NAV 2013. Very interesting to read his train of thought, and if you can keep up with him you will learn a thing or two about SQL Server. Some of the key things that I picked up on are the modified locking mechanism, the promise of the query object, and the annoying fact that individual users cannot be identified from the SQL Profiler anymore.
Next, my coworker Faithie writes about some changes that were made to how Dimensions are handled in NAV 2013. This one has a huge potential to help improve performance. I work with customers that have millions of ledger entries, with hundreds of millions of ledger entry dimensions, and the prospect of eliminating pretty much all of those is a very compelling one.
Next up, another fellow MVP Vjekoslav Babić, who lists his top 5 SQL Server improvements. With NAV 2013 being the first version on SQL Server only, we can finally start letting go of certain "SQL improvements" from previous versions, which were really just things to make NAV on SQL behave the same way as the native database server. If I were to list what I take away from this article, I would list all 5, so I'll spare you and just refer you to the article itself.
Where it gets interesting is when mergetool.com's Per Mogensen puts together a couple of videos (here and here) to demonstrate how NAV 2013 stacks up against NAV 2009. These videos then inspired Vjeko to take it a couple of steps further, and put together his own test, and he even shares his test objects. This is turning into a community effort!
With NAV 2013, it looks at though the potential is definitely there to get performance up to native database server expectations, which was always the argument against using SQL Server. What I am very much excited about is that finally the NAV team can let go of artificially making NAV on SQL Server behave the same way as the native database server, and let SQL Server do what it is good at. I personally think that they have only just scratched the surface, and a ton of further improvements are possible. I think the query object will prove one of the most potent weapons against performance problems, and hopefully we'll see a tighter integration of SQL Server capabilities from C/SIDE.

https://community.dynamics.com

A Better Mousetrap! Dimension Sets in Dynamics NAV 2013 (Navision)

 

My 14-year old daughter recently burst into my office with resentment at our sour cream container. Had it gone bad? No. Does she not like sour cream? No. The problem was that they had, according to her, “spammed” her with a picture and advertisement of the Grand Canyon on the foil seal under the plastic container lid. “What does sour cream have to do with the Grand Canyon? This is outright SPAM!” she shouted in outrage.

She is, by her own confession, an over-thinker, and that’s one of the things I love about her. Under-thinkers are willing to let things exist as they are, but an over-thinker is continually analyzing, researching, wondering, and creating. Ralph Waldo Emerson once said “Build a better mousetrap and the world will beat a path to your door.” Well, my NAV friends, the software developers at Microsoft must have an over-thinker on their development team, because they have built for us a better mouse trap in NAV 2013!

If you’ve ever debugged a NAV posting routine with the breakpoints set on triggers, you are aware of how many times the Dimension Management Codeunit has to get involved in the posting routine. This is primarily because of how dimensions are stored, and the fact that the entries are tied to the table, document type and document number. As the table, document type and document number change, the dimensions have to follow. And as entries are created in other tables, such as the G/L Entry table or the Value Entry table, additional entries have to be created as well. All these entries for dimensions start in the NAV Document Dimension table 357.

Now brace yourself for this one! Tighten your seatbelt! Hold on to the arms of your chair! Are you ready? The Document Dimension table is GONE in NAV 2013. That’s right, it no longer exists. And neither does the Posted Document Dimension table 359, nor the Ledger Entry Dimension table 355. In fact, here is the complete list (as best as I can tell) of the dimension tables that have been retired:



“Holy Cow!” you say. “What are those NAV software developers thinking taking away MY dimensions?” Well, simmer down now, relax, and take a “chill pill” as my daughter would say. There’s a new mousetrap. And here it is:



These are the new Dimension tables in NAV. The Dimension Set is the new way to handle dimensions. Dimensions are now just a number. That’s right – one single integer to describe all of them. Here is how it works, and why this is a “better” mousetrap.

Let’s say in NAV 2009 and past versions you wanted to create a very simple, non-tax, sales order with only one item, and 5 dimensions. It would look something like this in the Document Dimension table:



That’s 5 records written to the Document Dimension table for the Sales Order Header. We have one line on the order, which creates an additional 5 records in the table for the Sales Line. That gives us a total of 10 records written to disk for dimensions on this single sales order.

Now when you post the shipment and invoice for the order, the original 10 records in the Document Dimension table go away because the order no longer exists. But, in turn, you get a total of 20 new records for the Sales Shipment Header, Sales Shipment Line, Sales Invoice Header, and Sales Invoice Line that were created. These are inserted into the Posted Document Dimension table 359.

Additionally, we create General Ledger Entries when we invoice the Sales Order. That creates another 10 entries in the Ledger Entry Dimension table 355.

We also create a Customer Ledger Entry, and that yields 5 more entries to the Ledger Entry Dimension table.

That’s a total of 35 dimension records written to disk.

Why is the number of dimensions written a concern? Because it lengthens the time it takes to post a document, and therefore, increases the chances of a record lock occurring. And even though record locks are a good thing, users really hate them! It also means more disk storage, which isn’t as much of a problem now as it used to be in the days when disk space was costly. Additionally, all the records have to be retrieved to report against them, which means more disk reads.

Now, if we create the same order in NAV 2013, with the same dimensions, it looks like this:



That’s right! We now store only one integer on the Sales Header in the new field “Dimension Set ID”. We didn’t write any new records. We already were writing the Sales Header for the order. And what is “149”? The Dimension Set Entry table 480 can be filtered by Dimension Set ID to show what the set consists of:



Each set of dimensions is assigned a “Dimension Set ID”. When you enter the dimensions for your order, NAV locates the “Dimension Set ID”, and adds it to the Sales Header and Sales Line table.

And when the document is posted, the Sales Shipment Header, Sales Shipment Line, Sales Invoice Header, and Sales Invoice Line are treated the same way with only the “Dimension Set ID” written to the record. The posted ledger entries are also given just the “Dimension Set ID” on the record.

When you consider how much faster the posting will process without the addition of those 35 records, you see why this is a better way to handle dimensions. And the first time you have to debug a posting session in NAV 2013, you’ll be thanking that over-thinker on the Microsoft Dynamics NAV development team for the better mousetrap!

https://community.dynamics.com

Installing NAV 2013 Beta

 

Finally, NDA has been lifted, and I can FINALLY start sharing what I know about the new version of the product that we all know and love. Well most of us actually DON'T know it, which is why I love sharing this with you :). As I've mentioned earlier this week I've been very fortunate to have had the opportunity to attend some TAP events in Copenhagen, and get access to early CTP versions of the new version of Dynamics NAV. As I was attending these events, I was getting VERY excited about the new technologies. The reason is that the NAV team has worked incredibly hard to address all of the painpoints that we feel in the current version of the product.

Not only that, they have also completed development for the new Sharepoint client, which provides almost all of the standard functionality to Sharepoint. Not only that, they have also completed development for the new Web Client, in which almost all standard NAV functionality is now available through a regular web browser. Not only that, NAV is the first Microsoft ERP system that can be deployed in the cloud on Windows Azure and SQL Azure. Not only that, we now also have a way to expose regular SOAP webservices as well as OData webservices. Not only that, we now have a host of new technological capabilities, such as a solid RTC debugger that we can actually modify ourselves, such as a new Query object that will allow us to define SQL queries as an NAV object type. Not to mention the new testability feature, which gives us the ability to completely automate testing. Not to mention a completely redeveloped data stack. I could go on, but hopefully you are getting my point :). It's been a long time coming, but personally I think it is absolutely worth the wait. I am absolutely convinced that NAV 2013 has taken a HUGE step forward in maturity for our product, and I think it will provide a LOT of benefits for existing customers as well as new customers.

My plan is to create many YouTube clips to show you as many features as I can, and the first one is where I recorded the installion of the NAV 2013 Beta version into a Virtual Machine. In this video I talk about some of the prerequisites, the various components of a regular RTC installation, and I show you some of the features. It covers the RTC, the development environment, and I quickly go into the server management console. Enjoy and please leave your feedback in a comment.


NAV2013: My first NAV 2013 Report

Microsoft Dynamics NAV 2009 - Reporting (NAV 2009 Raporlama)

23 Haziran 2012 Cumartesi

Microsoft Dynamics NAV Video: Hurup

A case study of how Microsoft Dynamics NAV(formerly Navision) and Technology Management helped Stourbridge-based e-business Flowergram make business efficiencies.

Dynamics NAV (formerly Navision) - Chester Zoo (Chester Hayvanat Bahçesi Dynamics NAV)

Yeni TTK : VUK - UFRS (TFRS) Karşılaştırma

KASA
a) VUK – TDHP yönünden:
Nakit paralar yer alır. TL’ler üzerindeki değerle, dövizler değerlenerek gösterilir. Değerleme farkları 646/656 hesaplara aktarılır.

b) UFRS yönünden:
Kasadaki paraların nasıl değerleneceğine dair özel bir hüküm yoktur. Değerleme, yabancı paralar bakımından VUK da olduğu gibi TCMB efektif alış kuru ile yapılır.

ALINAN ÇEKLER
a) VUK – TDHP yönünden:
Vadesi gelmiş ancak henüz tahsil edilmemiş çekler 101’de izlenir. Çek vadeli ise 121 hesaba aktarılır. Ancak yaygın uygulama 101’de izleme yönündedir.

b) UFRS yönünden:
Vadesi gelen ve gelmeyen çeklerin ayrımının yapılması gerekir. Vadesi gelmemiş olanlar mutlaka 101’den 121’e aktarılır.

BANKALAR
a) VUK –TDHP yönünden:
Bankadaki paralar kayıtlı değeri üzerinden değerlenir. Mevduatlar vadeli ise, faiz tahakkuku yapılarak 642 hesaba gelir yazılır. (181/642) Aynı işlem repo hesapları için de yapılır.

b) UFRS yönünden:
VUK’a benzer işlem yapılmaktadır. Ancak faiz gelirleri tahakkuk tutarı anaparanın üzerine ilave edilir. (102/181) (UMS-1)
- A ve B tipi likit fon yatırım araçları VUK-TDHP’da 102’de gösterildiyse, 118 hesaba çekilir. (118/102)

VERİLEN ÇEKLER
a) VUK – TDHP yönünden:
Vadesi gelmeyen verilen çeklerin 321, vadesi gelenlerin 103 hesapta izlenmesi gerekir. Uygulamada tamamını 103’de izlendiği görülmektedir.

b) UFRS yönünden:
Vadesi gelenler 103’de, gelmeyenler ise 321’de izlenir. VUK’da vadesi gelmeyenlerden 103’te izlenenler ters kayıtla 321 hesaba aktarılır. (103/321)


ALACAKLAR VE REESKONT UYGULAMASI
a) VUK – TDHP yönünden:
Alacaklar başta alıcılar olmak üzere kayıtlı değeri ile değerlenir. Reeskont isteğe bağlı ve sadece senetli alacaklar için geçerlidir. İç iskonto yöntemi uygulanır.

b) UFRS yönünden:
Çeşitli alacakların içinde bulunan ve ilişkili taraflara ait olanlar “ilişkili taraftan alacaklar” hesabının altına kaydedilir. (131/120)
- Tüm alacaklar reeskonta tabidir. (657/122) (UMS-39)
Reeskont işlemi iç verim oranı metoduna göre yapılır. (UMS-39)
Bu esasa göre bulunan tutar, VUK’na göre yapılan işleme göre bulunan değer dikkate alınarak düzeltilir.


ŞÜPHELİ ALACAKLAR
a) VUK – TDHP yönünden:
Şüpheli alacak karşılığı ayırmak için alacağın dava ve icra safhasında olması gerekir. (128/120 ve 654/129)

b) UFRS yönünden:
Tahsil edilemeyeceği düşünülen her türlü alacak için karşılık ayrılır. (İşletme ve denetçiye aşırı takdir hakkı) (128/120 ve 632/129)
- Karşılık giderleri VUK’taki gibi 654 hesaba değil, 770-632 hesaba aktartılır.
- Geçmiş döneme ait oluşan şüpheli alacak tutarı, cari dönem mali tablosu hazırlanırken 120 hesaba aktarılır ve daha sonra geçmiş dönem zararları (580) hesabına kaydedilir.


STOKLAR-1
a) VUK – TDHP yönünden:
- Emtea maliyet bedeli ile değerlenir. Stoklar, 150-153, 157-159 hesaplarda gösterilir.
- Stoklar satın alma ve üretim maliyetleri ile değerlenir.
- Değeri düşen emtea emsal bedeli ile değerlenir. Takdir komisyonu kararına göre fark gider yazılır.
- Satın alınan malın satın alma maliyetine, nakliye, gümrük, alış komisyonu, taşıma sigortaları gibi giderler eklenir.
- İndirilemez nitelikteki KDV’ler maliyetin bir unsurudur.
- Direkt faiz ve kur farkları, mal aktife girinceye kadar ödenmiş ise maliyete ilave edilir. Mal aktife girdikten sonra yapılan ödemelerin maliyete ve giderlere intikali ihtiyaridir.(VUK 238)
- Stok değerlemesinde fiili maliyet esastır. Ancak FIFO ve Ağırlıklı Ortalama Maliyet yöntemleri de kullanılır.

STOKLAR-2
UFRS yönünden:
Bilanço gününde maliyet bedeline göre satılabilir veya yeniden satın alınan fiyatında düşüklük tespit ediliyor ise düşük değer ile değerleme yapılır. (UMS-2)
-Düşük değer, maliyet bedeli ile net gerçekleşebilir değerin daha düşük olanıdır. (NGD= Tahmini satış fiyatı – tahmini tamamlanma maliyeti)
- Şirketin malları içinde kullanılamayan ve pazarda satılamayacak değeri düşen mal varsa bunun için stok değer düşüklüğü karşılığı ayrılır. (620,621/158)
- Finansman giderleri (faiz, komisyon ve kur farkları) maliyete yansıtılmaz. (UMS-2.17)
VUK’na göre yansıtılanlar geri çekilir. (660/150,620,621)
- Ancak, uzun süren yapım işlerinde finansman giderleri maliyete yansıtılır. (Uçak, gemi yapımı, yap-sat inşaat işleri)

STOKLAR -3
UFRS yönünden:
Mal vadeli alındığında, normal fiyat ile vadeli fiyat arasındaki fark finansman gideri sayılır. (UMS-2.18)
Burada alım işlemi ile finansman işleminin birlikte yapıldığı kabul edilmektedir.
- Erken ödeme iskontosu alındığı taktirde, bu tutarlar maliyet ile ilişkilendirilmez, doğrudan gelir yazılır.
- Stokların değerlemesinde FIFO ve ortalama maliyet yöntemleri temel alınmaktadır.
- UMS, maliyete yakın olması nedeniyle perakende yöntemi ve standart maliyet yöntemlerinin kullanılmasına izin veriyor. (UMS-2.21)
-Perakende değerleme yönteminde stok maliyeti stokların satış değerinden, o stok grubunun brüt kar marjının düşülmesiyle bulunur. (UMS-2.22)

STOKLAR -4
UFRS yönünden:
- Özel mallar için de gerçek parti maliyet yöntemi kullanılır. (UMS-2.23)
- Benzer özellik ve benzer kullanıma sahip tüm stoklar için aynı maliyet hesaplama yöntemi uygulanır.
- Tür ve kullanım alanları farklı olan stoklar için farklı maliyet hesaplama yöntemi kullanılabilir. (UMS-2.25)
- Değeri düşen stoklar için takdir komisyonundan karar alınarak stok değer düşüklüğü karşılığı ayrılıp gider yazılır. (UMS-2.29)


MADDİ DURAN VARLIKLAR-1
Bu kıymetler bilindiği gibi TDHP’na göre 250-259 hesaplardan oluşur.
a) VUK – TDHP yönünden:
Bu hesaplar maliyet bedeli ile değerlenir.
- MDV’ın alımı sırasında ileride yapılması muhtemel harcamalar yapıldığı zaman maliyete ilave edilir veya tamir, bakım, onarım harcamaları kapsamında değerlendirilerek gider veya maliyet olarak dikkate alınır.
- Vade farkı, kur farkı ve faizler aktifleşme döneminin sonuna kadar maliyete dahil edilir.
- Aynı ödemeler için sonraki yıllarda seçimlik hakkı vardır.
- Alınan sübvansiyonlar gelir yazılır.
- Amortisman için normal, hızlandırılmış ve fevkalade yöntemleri vardır. Faydalı ömür tebliğlerle belirlenmiştir.
- Kıst uygulaması sadece binek otomobiller için geçerli olup, diğer sabit kıymetler için uygulanmaz.

MADDİ DURAN VARLIKLAR-2
b) UFRS yönünden:
- Maddi duran varlık ile ilgilendirilebilen her türlü maliyet (satın alma bedeli, nakliye, indirilemez nitelikli vergiler) aktifleştirilir. (UMS- 16.16, 17)
- Maddi duran varlığın alımı sırasında belirli olan ve ileriye dönük olan yükümlülükler, masraflar, varlığın maliyetine eklenir. (UMS-37) Ancak bu ekleme işlemi yapılırken doğacak masraflar bugüne indirgenerek maliyete eklenir.
- Maddi duran varlıkların maliyeti oluşurken vade farkı, kur farkı ve faiz olarak ödenen tutarlar, stoklarda olduğu gibi maliyete dahil edilmeyerek gider yazılır. (780 hesaba)
- Stoklarda olduğu gibi yapımı uzun süren varlıklarda finansman giderleri aktifleştirilebilir.
- Vadeli olarak alınan maddi duran varlıklar, bugünkü değerlerine indirgenerek maliyet oluşturulur.

MADDİ DURAN VARLIKLAR -3
UFRS yönünden:
- Teşvikli olarak alınan bir varlık varsa, alınan sübvansiyonlar varlığın defter değerinden düşülür. (UMS-20)
- Amortisman uygulamasında varlığın ekonomik ömrü ile faydalı ömrü birbirinden ayrılmıştır.
- Faydalı ömür işletme tarafından belirlenir ve amortisman buna göre ayrılır.
- Toplu sabit kıymet alımlarında her bir kıymet için ayrı amortisman oranı uygulanır. (Otel örneği)
- Araziyle birlikte alınan binada, binanın değeri ayrıca hesaplanarak amortisman ona göre ayrılır.
- Maddi duran varlığın alım tarihi dikkate alınarak kıst amortisman uygulaması yapılır.

MADDİ DURAN VARLIKLAR-4
UFRS yönünden:
- MDV’ın değeri her hesap döneminde gözden geçirilerek faydalı ömür buna göre belirlenir. (UMS-16.61)
- MDV’ler maliyet bedeline göre, daha yüksek bir değer olan gerçeğe uygun değer ile yeniden değerlenebilir. (UMS-16.31) Gerçeğe uygun değer, sabit kıymetin piyasa koşullarında satılması halinde beklenen
fiyattır. (piyasa rayici ile değerleme)
- Bu şekilde yapılan değerleme ile sabit kıymetin kayıtlı değeri arasında olumlu fark varsa, bu tutar özkaynaklar altında yeniden değerleme fonuna kaydedilir. (Örnek: 252/522)
Gelecek dönemde değer kaybı olursa bu fondan düşülür.
- Ancak yeniden değerlemeye göre varlığın maliyetinde bir kayıp oluşmuşsa bu tutar gider yazılır. (UMS-16.39, 40)

MADDİ OLMAYAN DURAN VARLIKLAR
a) VUK – TDHP yönünden:
Bu hesaplar 260-264 ve 267-269 kodlarda izlenir. Mali tablolarda gösterilmesi, stoklar ve maddi duran varlıklarda olduğu gibidir.

b) UFRS yönünden:
- İşletme bünyesinde yapılan araştırma giderleri gider yazılır. Geliştirme giderleri ise maliyete eklenerek aktifleştirilir.
- KVK ve ARGE yasası çerçevesinde yapılan harcamaların tamamı matrahtan düşülür ve aynı zamanda amortismana tabi tutulur.
- UFRS’ye göre, MODV’ın amortismanında isim hakkı, miktar üzerinden ödenen patent gibi durumlarda üretime bağlı amortisman yöntemi kullanılır. Diğer durumlarda VUK’da olduğu normal ve azalan bakiyeler yöntemi uygulanır.
- İşletmenin kendi bünyesinde yarattığı MODV harcamaları aktifleştirilemeyip gider yazılır.


KARŞILIKLAR
a) VUK – TDHP yönünden:
- Daha önce değinilen şüpheli alacak karşılığı en belirgin olanıdır.
- Olayın dava ve icra safhasına intikali halinde gider yazılır.

b) UFRS yönünden:
-Yükümlülüğün gerçekleştiği dönemde karşılık ayrılır.
- Nakit çıkış ihtimali bulunmayan konular için karşılık ayrılamaz.
- Örneğin bir firma hakkında oluşan vergi ihtilafı dolayısıyla vergi mahkemesine gidilmesi halinde, karşılık ayrılması zorunludur. Ancak, VUK’a göre böyle bir karşılık ayrılamaz.
-İleriye dönük ortaya çıkması muhtemel olumlu ve olumsuz şarta bağlı yükümlülükler mali tablo dipnotlarında belirtilir. VUK’da böyle bir uygulama yoktur. (UMS-37)


KIDEM TAZMİNATLARI
a) VUK – TDHP yönünden:
Kıdem tazminatı ancak işçinin iş akdinin sona ermesi halinde ödenir ve gider yazılır. Stoklar ve üretimle ilgilendirilmez.

b) UFRS yönünden:
- Kıdem tazminatları ve kullanılmayan izinler için karşılık ayrılır ve gider yazılır. Stok ve maliyetlerle ilgilendirilmez. Kıdem tazminatı karşılıkları toplam rakam olarak değil, net bugünkü değere göre hesaplanarak gider yazılır.


SATIŞLAR VE DİĞER GELİRLER-1
a) VUK – TDHP yönünden:
Faturanın düzenlenmesi, malın teslim edilmesi ve hizmet ifasının tamamlanması ile hasılat gerçekleşmiş olur. Ancak istisnai durumlarda sadece KDV yönünden geçerli olan avans faturalar düzenlenmektedir.
- Satış bedelinin içinde bulunan vade farkları hasılat sayılır.

b) UFRS yönünden:
- Mal satılıp, tahsilat yapılsa bile malın teslim görevi satıcıya ait ise tahsilat tutarı hasılata değil, sipariş avanslarına (340) yazılır. Veya satış kaydı ve maliyet kaydı düzeltilir. (600/120 ve 157/620)
- Vadeli satış tutarı iskonto edilerek bulunan fark faiz geliri olarak yazılır. VUK’a göre 600 hesaba yazıldıysa düzeltilir. (600/642)

SATIŞLAR VE DİĞER GELİRLER-2
UFRS yönünden:
- Hizmet işletmelerinde bilanço tarihi itibariyle hizmetin tamamlanma oranı dikkate alınarak gelir ve gider oluşturulur. VUK’a göre tamamlanmayan hizmetler için gelir ve gider kaydı yapılmaz. (Yıllara yaygın inşaat ve onarma işlerinde olduğu gibi)